1700-tals kläder på tre utställningar

Jag fortsätter på temat 1700-talskläder.
I maj i år (2016) var jag på utställningen "Fashion Forward - Trois siècles de Mode 1715-2016", på muséet Les Arts Décoratifs i Paris. Där fick man se kläder och mode ur deras stora klädlager och det var väldigt intressant. Man fick se dem på ganska nära håll och de var väldigt snyggt arrangerade. Nu är utställningen över, men bilderna har jag kvar. Och deras hemsida kan man titta på och läsa mer. Dessutom köpte jag boken som gavs ut samtidigt. En mycket bra utställning alltså, enligt min åsikt. En bra utställning, man fick fotografera och det fanns en bok kring utställningen så att man kunde läsa mer när man kom hem. Perfekt!
Här är några bildprov: 
Praktfull 1700-talsklänning
Jackor och västar till herr och pojke (1700-talsmode)
Två 1700-talsklänningar och rock till p
Två klänningar och en herrock från 1700-talet.
En överdådig herrock från 1700-talet.
En herrock och en klänning från 1700-talet, sedd snett bakifrån. Lägg märke till det typiska släpet på klänningen. 
På den här utställningen, Fashion Forward, fick man alltså se autentiska kläder. Fast förra året, 2015 var jag på två utställningar där man fick se 1700-talskläder som var scendräkter. 
I maj var jag på utställningen Fashionstories av Lars Vallin som visades i Borås förra sommaren. Se gärna bloggen från 26 juni 2015, "Borås och Lars Vallins utställning Fashionstories". Där fanns flera 1700-talsdräkter med scenkläder från Kungliga Operans uppsättning av Gustav III. Jag lade in några bilder på dessa, se bloggen. Läs gärna DN:s artikel om operabaletten från 2008, "Kungliga baletten skildrar Gustav III:s liv", (dn.se)
Utställningen Fashionstories visas i höst på Artipelag i Stockholm, ifall man vill se den igen. Och det skulle jag gärna vilja göra, men jag tittade på kartan och jag tyckte att det verkade lite besvärligt att ta sig ut till Artipelag. Dessutom har jag ju redan sett utställningen två gånger. Utställningen öppnar 4 november. Det står på hemsidan att man har lagt till fler scenkläder. 
Förra året i november åkte maken och jag till Stockholm en helg. Väldigt mysigt. Vi var på två utställningar samt gick omkring i Gamla Stan och besökte Slottet. Vi var på en utställning på Kulturhuset "Camilla Thulin - Kostymer, korsetter och Army of Lovers." Den var bra. Och här kunde man se kläderna på riktigt nära håll. Inga glas eller nät framför. Väldigt uppskattat! (Då kan man även titta på sömmarna om man lutar sig fram.) Läs gärna min blogg och se bilderna, blogg 23 nov. 2015, "Camilla Thulin och hennes superfina utställning i Stockholm". Där visades flera scendräkter, även dräkter i 1700-talsstil.
Det är roligt att se både autentiska historiska dräkter och scenkläder. Scenkläderna är naturligtvis mer "spektakulära" de ska ju synas tydligt även på håll, men det fanns även en hel del "glitter och glamour" på de riktiga 1700-talskläderna, eller i alla fall vad det gäller hovets festkläder.
Nedan, bilder från Lars Vallins Fashionstories
(Det tunna nätet gör det lite svårare att se plaggen, men hellre det än glasskivor). 
Nedan, två bilder från Camilla Thulins utställning Kulturhuset, 2015
Jämför gärna rocken ovan med bilden på rocken från Parisutställningen.
Till sist, vill man sy en 1700-tals dräkt själv så rekommenderar jag Simplicitys mönster om man vill sy till dam. Till herrkläder i 1700-talsstil finns det bara två mönster just nu. Simplicity 4293 och Burda 2459
Mönster till damkläder i 1700-talsstil: Simplicity 4092Simplicity 8161, Simplicity 3723Simplicity 8162 och Burda 2447.
Barnkläder i 1700-talsstil -  Simplicity 3725 och Burda 2461
Nedan Simplicity 4092, mönster till klänningar i rokokostil, 1700-tal. Stl 32-38 och 40-46. (Köp mönster on-line från Alrups-sy.se)
 Fler mönster i historisk stil och med teman från olika tidsperioder finns på vår specialavdelning Alrups-sy.se/lajv
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Alla mönster finns i lager och kan levereras snabbt. Mejla eller ring om ni vill beställa.
ingvor:

Det förundrar mig att dom kunde sy så fina kläder med en massa detaljer och guldtrådar, dom är underbara dessa kläder.
Önskar dig en fin dag

Svar: Jag blev också lite fundersam när jag såg broderierna i Paris. Det är möjligt att de har restaurerat kläderna och "renoverat" broderierna, men det sas i alla fall att det var historiska kläder. Fina var de i alla fall.Ha en bra dag :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: