Borås och Lars Wallins utställning Fashionstories

I förrgår, onsdag 24 juni, var jag och hälsade på en väninna som har flyttat till Borås. Vi hade bestämt att gå på Lars Wallins utställning "Fashionstories" på Textilmuseet i Borås, och det blev en perfekt dag.
Vi började med att gå på Furulunds Tyger när de öppnade klockan 10, och där pratade vi medan vi tittade på tyger och kände, och såg ut några stycken tyger som vi kanske skulle köpa. Sedan gick vi och fikade. Därefter promenerade vi till Textilmuseet som inte låg långt därifrån.
Utställningen är verkligen ... bra! Läs mer om Lars Wallin: "The World of Lars Wallin", (larswallin.com)
Här får man se massor av festklänningar, scenkläder, showkläder och brudklänningar.
Tala om glitter och glamour!
På bilden syns brudklänningar, med ett undantag, den svarta. Vi gick med på visningen och guiden berättade att de kallar det här för sportavdelningen för att det brudklänningarna till många sportstjärnefruar. 
Man kan verkligen titta på plaggen på väldigt nära håll, det sitter ett tunt svart nät framför så att besökarna inte kan "pilla" på dem.
Något man faktiskt får röra vid är några toiler som hänger vid en vägg. Se bild nedan.
 Och intill dessa toiler fanns en klänning med tillhörande toile som visar lite hur det går till från toile till klänning.
Den blå klänning bars av Elisabeth Tarras-Wahlberg på kronprinsessans Victorias bröllop 2010.
Sedan tittade jag lite extra på kostymerna Lars Wallin gjorde till baletten "Gustav III" på Operan i Stockholm. Man kan inte låta bli att undra hur lång tid det har tagit att göra dessa komplicerade, detaljrika dräkter. (Och hur kan man dansa i dem?). Se två bilder nedan.
 För min del var det ett "kärt återseende" eftersom jag såg utställningen Fashionstories på Waldemarsudde 2011. Den var inte likadan nu som då, en del dräkter fanns inte med och andra hade kommit till. Fast jag tyckte att den kändes lite mindre, men det var den förmodligen också.
Är ni i närheten av Borås, gå och se utställningen Fashionstories på Textilmuséet, den är värd en omväg.
Efter att ha sett utställningen, och gått med visningen, åt vi lunch i samma byggnad.
Väldigt trevligt och hummersoppan var god. Vi hade blivit så inspirerade att vi fantiserade om att besöka fler modeutställningar och att åka till andra ställen. Vi tänkte köpa en trisslott, men det glömde vi när vi gick loss inne på Furulunds senare och såg alla tyger och sybehör. Jag önskar att de öppnade en webbutik. Jag minns fortfarande hur mysigt det var att få deras katalog. Ibland åkte man till Borås bara för att titta på tygerna och sedan kunde man köpa dem i lugn och ro när man kom hem och beställa ur deras katalog.
Vi avslutade som sagt, med att köpa tyger. Jag köpte tre, ett tyg till en jacka och två viskostyg till blusar. Jag lägger upp bilder på bloggen när de är färdiga.
Nöjd och belåten körde jag sedan tillbaka till Trollhättan, (men vägen mellan Borås och Trollhättan är verkligen för trist).
Ruta Ett:

Tack för tipset. Jag ska försöka ta mig till Textilmuseet i sommar.

Svar: Gör det, den var väldigt fin och inspirerande. Hoppas det finns fler intressanta utställningar i Västsverige för oss sömnads- och hantverksintresserade :)
M. Alrup

Ruta Ett:

Jag såg just i GP att det är en broderiutställning på stadsmuseet i Borås. Den kan man också besöka. Två flugor i en smäll!

Svar: Tack för tipset! :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: