Mönstertips - skjorta utan kragstånd

Fick en fråga i helgen från någon som ville ha mönstertips till en skjortblus utan kragstånd.
"Jag letar efter ett grundmönstret till skjorta/blus till dag. Jag vill ha en krage utan kragstånd och ingen figursydd skjorta. Helst hade jag velat ha en rund krage men det verkar omöjligt att hitta. Har du ngt tips på vilket mönster jag ska beställa."
Jag har precis mejlat ett svar och tänkte jag lika gärna kunde vidarebefordra mina mönstertips på bloggen. Så här 

kommer några tips på skjortblus utan kragstånd. McCall’s 6932Simplicity 8297New Look 6197Burda 6760Burda 2561Simplicity 8090 

 

Sedan finns det några retromönster: Simplicity 8243Simplicity 8447Simplicity 1166.
Titta man på mina mönstertips så frågar sig kanske vän av ordning varför jag gett tips på blusar/skjortor som är "figursydda". Men eftersom det är lite svårare att hitta mönster till blus utan kragstånd valde jag att ta med dem ändå.
Vill man ha en rak blus - slopa insnitten och sväng inte in i midjan utan klipp rakt från ärmhälan/bysten till höften. Voilà! 

Se gärna Alrups avdelning med mönster till toppar och blusar


Och/eller Alrupssy blogg från 21 mars – Sy klassiker, vita skjortan

 

Nedan, Simplicity 8090, söt blus utan krage, eller med krage utan kragstånd, lite annorlunda skärning och vid modell.
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna Alrups-sy.se prislistaTitta på webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected] ) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Kategori:
Kommentera inlägget här: