Nysytt - bekväm säckklänning Vogue 9022

Har sytt en bekväm nougatfärgad klänning i ett mockaliknande tyg, se nedan. 
Modellen bör väl beskrivas som en "sack dress", en klänning som Balenciaga lanserade 1957. Jag blev inspirerad när jag var på utställningen om Balenciaga i London i november förra året.
Klänningen var mycket lättsydd. Jag hade bara två problem, och det berodde inte på det smarta mönstret. Dels hade jag för lite tyg och sedan var tyget väldigt tätt vävt, och därför var det lite besvärligt att jobba med det. 
Fickorna ska bildas genom att man har fyra sidstycken och de läggs omlott så att man därigenom får en diskret ficka. Men jag hade för lite tyg så jag fuskade, och det blev okej, men nästa gång jag använder mönstret blir det bättre. Så är det alltid.
Nu ska jag testa att sy klänningen i bomullstyg. Mönstret är perfekt att variera med olika ärmlängder, ringningar, m. m. Och klänningen är SNABBSYDD. Det viktigaste är nog tygvalet. Det ska vara mjukt, men ändå ha en viss tyngd. Och så ska man köpa drygt två längder. 
Se bild på en svart sack dress som var med på Balenciaga utställningen nedan.
Beklagar bildkvalitén, men ibland är det svårt att ta foton genom glas.
En sack dress ska ha omarkerad midja, klänningen ska hänga från axlarna och vidden ska minskas i knähöjd. 
Balenciaga "lekte" mycket med placeringen av midjan under 50-talet, och när the sack dress introducerades 1957 hade han låtit den försvinna helt. 
En väldigt bekväm modell, i synnerhet om den har fickor.
Jag använde Vogue 9022 Very Easy, mönster till klänning med pingvinärm, med fickor och två ärmlängder.
Se bilder på mönstret nedan. 
Och nedan finns en bild på mönsterskissen till Vogue Very Easy 9022.
Fler mönster till klänningar - se Alrups-sy.se klänningsmönster, där finns massor ...
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna Alrups-sy.se prislista.
Titta på webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. 
Ring (073-5616384) 
eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. 
Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Kommentera inlägget här: