Balenciaga utställning i London 25 nov

25 november var jag på utställningen om Christobal Balenciaga på Victoria & Albert Museum i London - "Balenciaga - Shaping Fashion", vam.co.uk 
Utställningen är öppen ända till 18 februari 2018 och om du är i närheten så GÅ DIT!
Den här gången hade jag köpt boken om utställningen innan jag såg den och jag upptäckte att det var billigare att köpa boken/katalogen från Bokus jämfört med att köpa den när man är på utställningen. 
Men jag ville läsa boken innan så jag var förberedd och visste vad jag skulle se på. Är man intresserad av modehistoria så har man förmodligen hört talas om Christobal Balenciaga, (1895-1972). Modets arkitekt.
Förutom dockor med kläder fanns skyltar med fakta (förstås), korta filmer, bilder med röntgenbilder på några plagg, videos som visade hur plaggen var konstruerade och hur man "satt ihop dem". 
Jag tänkte skriva om lite av det som jag jag tyckte var intressant.
Nedan, i en monter fanns en vit och en röd aftonklänning. 
Bakom den vita klänningen finns en bild en röntgenbild av klänningen. Klänningarna är "uppbyggda" med hjälpmedel för att kjolen ska vara vid och stå ut från underkroppen.
Lägg märke till de vita banden vid fållen fram, de knyts runt knäna för att inte kjolen ska blåsa upp. 
Lägg märke till axlarna och hur "enkelt" skuren överdelen ser ut att vara. Balenciaga ansåg att axlarna var viktiga och att om ett plagg satt bra över axlarna så var det lättare att få plagget att sitta bra.
Nedan, den röda klänningen i samma modell. 
Längst fram ligger en skiss av klänningen. Den röda klänningen snurrade långsamt så att man kunde se den från alla håll. 
Till höger fanns en skärm där man kunde se en kort film om hur man draperade kjolen på klänningen. Där såg man även hur banden knöts fast runt knäna.
Balenciaga inspirerades bl a av saris, och se bild och text nedan.
Nedan, klänning och underklänning, och "fuskdrapering"/sjal över ena axeln som beskrivs ovan.
En annan trevlig sak var "the one-seam coat". På en bänk fanns A4-ark med en utritad skiss på med rutigt mönster och streckade linjer. Om man klippte och vek papperet enligt instruktionerna blev det en "papperskappa".
Så här såg skylten ut.
En av Balenciagas beundrare var Diana Vreeland, berömd chefredaktör för Vogue och Harper's Bazaar och hon var mycket förtjust i sin rutiga kappa, i tyg ...
Balenciagas kläder är kända för att se förledande enkla ut, men när man analyserar dem så är de tvärtom komplicerade, men det är meningen att de ska se "enkla" ut. Han tyckte om raka linjer, och han lyckades få fram de där raka linjerna även om man på insidan av kläderna kan se att han svängde sömmarna på ett diskret sätt så att de såg "raka" ut. Det måste vara en konst, och svårare ju kurvigare bärarinnan var.
En av mina favoriter är jackan nedan, och den var med på utställningen. Jackan är tydligen inspirerad av en T-formad kimono och sedan har man gjort veck längs axel och arm.
Här är skylten som fanns nedanför jackan, plus bilden med den svenska modellen Lisa Fonssagrives klädd i jackan. 
Christobal gillade ärmar. Han skapade en ärmlängd som kan kallas armbandslängden, dvs att den var lite kortare så att armbandet syntes. 
Eftersom jag hade läst om detta tittade jag extra mycket på axlar och skärningar, och fållar, de var mycket omsorgsfullt sydda. 
Massor av inspiration. Synd att man har jobb och inte kan sy hela dagarna ;)
Till sist några andra bilder från utställningen, och på Victoria & Albert uppmanade man besökarna att ta kort. Wow, det kändes bra.
Här kommer några fler bilder.
 


 
 
 

 
Till sist, en av Balenciagas största beundrare och en av hans bästa kunder var Mona Bismarck. Hela hennes garderob kom från Balenciaga, även shortsen hon använde i trädgården.
Nedan, den här byxdressen i siden är sydd åt Mona Bismarck. Klassisk.
Vill du se mer bilder med kläder från Balenciaga - Se "Balenciaga" på min Pinterestsamling. Och "Modehuset Balenciaga", pinterest.se/alrup
Mer fakta om Balenciaga finns i min blogg "Christobal Balenciaga 1895-1972" från 7 augusti 2016.
Nu är jag hemma igen det kliar i fingararna efter all inspiration.
Jag vill testa att sy en "sackdress" och en jacka med vidd i ryggen, och toppar med kimonoärm och ...
Det var första gången jag besökte Victoria & Albert Museum, och det var väldigt intressant. Bara lokalerna var ... fina. Jag gick faktiskt dit även på söndag och och tillbringade hela förmiddagen och halva eftermiddagen där för att titta på de permanenta utställningarna. Där fanns en mycket bra utställning om kläd/dräkthistoria, och jag ska blogga om den senare.
Sedan avslutade vi dagen meda ta bussen till Trafalgar Square och sedan gå till Houses of Parliament och Big Ben. Stor besvikelse. Big Ben var dold under en massa byggnadsställningar och Westminster Abbey var stängt eftersom det var söndag. Vid det laget började det skymma och vi gick in på en pub precis intill. Jag fantiserade om att det var till den här gamla puben som alla politiker går när de har paus. Vi gick över bron och tog sedan tunnelbanan tillbaka till hotellet. 
Familjen tog en långhelg i London och trots att det var i slutet av november var det solsken alla fyra dagarna. Härligt. Den här resan lever jag på länge. Och jag funderar på att åka till London och ägna flera dagar åt Victoria & Albert Museum...
Kommentera inlägget här: