Tips om chanelkjol

I går fick jag tips från en kund om Chanelkjolar och sykurser. Hon gick en sykurs på Skräddarns Hus i Göteborg, och det lät väldigt spännande. Först hade hon sytt en Chaneljacka och nu var det dags för en Chanelkjol.
Jag fick lära mig att kjolen klipps i ett stycke och sedan skapar man formen genom insnitt. (Hoppas jag förstod rätt nu.) Visst låter det intressant?
På kursen använde de boken "The Couture Skirt: More Sewing from a Chanel Collector (Couture Sewing)", och finns att köpa på Adlibris och Bokus. Texten är på engelska.
Författaren heter Claire B. Shaeffer och hon designar mönster för Vogue Patterns (Se Vogue Designer patterns - Claire Shaeffer).
Nedan, Butterick 5466, basmönster till pennkjol med olika linningar.
Jag tittade efter i min bokhylla och hittade "The Couture cardigan Jacket: Sewing secrets from a Chanel Collector", också den av Claire Shaeffer. I den redogör Claire Shaeffer för hur man syr Chaneljacka/jackor. Jag ser fortfarande fram emot att sy en Chaneljacka någon gång och till dess kan jag läsa om hur man gör. Den boken är i alla fall mycket bra, det vet jag.
Tillbaka till Chanelkjolen. Av en händelse hade jag i går just klippt ut delarna till en rutig kjol och det slog mig hur mycket enklare det skulle ha varit med mönsterpassningen om jag hade klippt ut den i ett enda stycke.
Nu ska jag sy färdigt min rutiga kjol och sedan ska jag sy en till, och prova mig fram lite. Jag tänker också köpa boken, se bild nedan. Det följer förresten med instruktionsvideo i Claire Shaeffers böcker. 
"Bläddra" gärna i boken via den här länken - The Couture Skirt, Claire Shaeffer, amazon.uk.co.
Här några fler tips på mönster till pennkjolar.
Burda 8765 
Simplicity 8652
 
McCall´s 3830 Pencil Skirt in Five Lengths
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna Alrups-sy.se prislistaTitta på webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected] ) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.
Kommentera inlägget här: