Sylan i Göteborg 3-4 november 2018

I helgen var Ann-Christin och jag på sylan igen. Det andra i mitt liv. Den här gången var vi i Göteborg och det var ett dagtids-sylan, dvs vi kom på morgonen, sydde hela dagen och åkte hem på kvällen. Eller bodde kvar i Göteborg om man ville och hade möjlighet. Eftersom jag bor i Trollhättan åkte jag hem. Vi hade väldigt trevligt, det tyckte både Ann-Christin och jag. Ann-Christin hade varit på Skroten och på Furulunds i Borås och köpt massor av fina tyger. Det blev flera jättesöta toppar till hennes barnbarn som är ett och ett halvt år. Flera av tygerna hade djurmotiv, som elefanter, giraffer, gräsänder ... Och fort gick det också. Här syr hon en snygg topp till sig själv. 
Jag sydde en grå klänning med svarta prickar. Tyget och mönstret har jag köpt på Stoff och Stil i Bäckebol. Mönstret är också från Stoff och Stil, nr 23111
Mönstret var som jag tänkt mig, jag såg klänningen uppsydd på en skyltdocka när jag var på Stoff och Stil. På sylanet såg jag en annan klänning av samma mönster, men eftersom tyget var ett annat såg den klänningen annorlunda ut. Perfekt med ett enkelt mönster som går att variera! 
Jag gjorde en volang på ärmen, och den blev jag nöjd med.
För att få extra vidd på överkroppen hade jag förlängt lite och gjort ett insnitt strax under ärmen, men själva ärmen var  för vid. Av Elsie fick jag tipset att sy ett extra insnitt på framstycket i höjd med bysten och då blev passformen bättre. Dessutom såg det ut som en dekoration.
Av en annan deltagare fick jag tipset att göra tre små insnitt i varje sida i stället för två, då skulle det se ut som dekorationssömmar i en solfjädersform. Bra idé! Den överförde jag till ett nytt mönsterpapper, så den ska jag testa någon gång i framtiden. 
Perfekt att ge varandra tips och att ha så många omkring sig som man kan fråga. Och även om vi är i olika åldrar och i olika "faser av livet" så är vi alla synördar. Ann-Christin och jag är redan anmälda till ett nytt sylan ... 
Värdar för sylanet denna gång var Agneta och Elsie. De gick runt och gav oss många goda råd och bra tips. 
Kommentera inlägget här: