Julmarknad på Koberg 2018

I lördags var maken och jag på utflykt till årets julmarknad på Koberg. Det första gången vi var där och det var en positiv överraskning. Jag hade väntat mig en mindre utomhusmarknad med mat och lite julkärvar, men det här var något helt annat. En stor inomhusmarknad med både hantverk och mat.
Utbudet av hantverksprodukter var imponerande. Visst fanns det tomtar, men även mössor, både till barn och vuxna, päls"halsduk" av fårpäls, (jättefina, ångrar att jag inte köpte en), smycken av glas, kläder i linne och skinn, och mycket mera. 
Stånden med matvaror fanns i en annan byggnad. Det luktade jättegott där inne och man fick provsmaka på alla läckerheter, (även chokladmandlarna). Godiset var omöjligt att motstå.
Vid parkeringen fanns Kobergs egen viltbod och vi testade viltbullar, köttbullar gjorda på kött av vildsvin och hjort. Väldigt gott.
Vi tog även en promenad upp till de äldre stallbyggnaderna där man visades runt av två trevliga "guider" som i vanliga fall arbetar i det nuvarande stallet. 
Ett väldigt trevligt besök. Vi kom hem med viltbullar, påsar med salta mandlar och kanderade nötter, bärnstensörhängen (till mig), inlagda oliver och färskost, och getost. Viltbullarna ska vi spara till julbordet.
Julmarknaden var väldigt välordnad och tydligen är det Svenska slottsmässor som är huvudarrangör. På deras hemsida står det vilka andra ställen de ska till innan jul, bl a Kalmar Slott och Drottningholms slott.
När vi kom hem tog jag reda på lite fakta om Kobergs slott. Och jag delar gärna med mig.
Kobergs Slott, sv.wikipedia.
Koberg, slottsguiden.info 
Nedan, några bilder från julmarknaden på Koberg, 24 november 2018.

Nedan, vackra trasmattor från Väfstugan. Jag frågade om vävaren/konstnären gjorde skisser innan hon började väva, och hon svarade att hon lät mönstret bara växa fram efter hand. Väldigt snygga mattor och förhoppningsvis hamnar de på väggen i stället för golvet ...

Nedan, givetvis fanns det en massa handgjorda tomtar till salu på julmässan.

Nedan, en bild på Koberg slott. 

Nedan, utsikt från gamla stallbyggnaden. Skuggorna är långa nu, även klockan två på eftermiddagen. 

Vi hade, som sagt, en mycket trevlig eftermiddag. 
Kommentera inlägget här: