På gång i Paris just nu ...

En av mina söner är i Paris. Han håller på att cykla från Sverige till Lissabon och har alltså kommit till Paris.
Om han har lust finns det en del att titta på och göra där, sa jag, och tog reda på vad som är på gång i Paris just nu. Så jag delar med mig av detta här.
Atelier de Lumières, Paris första digitala utställningscenter. Just nu pågår en utställning med konstverk av Gustav Klimt och man kan gå omkring omgiven av konst och färger. Ser väldigt intressant ut ... 
Opera Garnier har anordnat ett "Escape Game". Det intresserar kanske en ung man, tänkte jag. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad ett escape game är och när jag försökte hitta information så lyckades jag inte bli klokare. Detta Escape Game kan man inte delta i förrän efter den 6 juni (2018), men är alltså helt nytt.
Erik skulle cykla in i Paris via Versailles, den lilla staden  alltså, och jag föreslog att han skulle ta sig en titt på slottet Versailles och parken när han ändå var där. Le Hameau, den lilla konstgjorda bondbyn där Marie-Antoinette lekte herdinna på 1700-talet är renoverad. Och man kan faktiskt gå inomhus och titta hur hennes "lekstuga" såg ut inuti. Se gärna nya bilder från franska Vogue - "Le Hameau secret de Marie-Antoinette ouvre ses portes à Versailles", vogue.fr
Sonen sa redan från början att han inte tänkte ägna tid åt stora turistattraktioner i Paris, så jag tipsade honom om lite mer okända museum i Paris - "10 Lesser Known Museums in Paris", bonjourparis.com
Sedan föreslog jag att han kunde cykla till kyrkogården Père Lachaise, det är lite annorlunda än Eiffeltornet och Louvren. 
Han "soffsurfar" eller coachsurfar, som det kallas, och träffar en hel del människor. I Belgien och Frankrike har han träffat många som vill öva sin engelska och själv vill han öva sig i franska, och de har löst problemet genom att Erik pratar franska och den andra talar engelska. Det fungerar jättebra, säger Erik. 
Se gärna "Top 10 Bizarre French Expressions", bonjourparis.com
**
Hur som helst. Det slutade med att Erik kom fram till Paris i helgen. Han cyklade rakt genom, förbi Notre Dame och fortsatte direkt till stället där han skulle sova. Paris var inget vidare, tyckte han. Men Notre Dame var rätt fint.
Jaha ...
Här i Sverige har det varit varmt och soligt i nästan en månad nu. Då är det skönt med luftiga svala kläder och jag funderade på om jag ska testa ett nytt mönster från Simplicity - Simplicity 8603men till sist bestämde jag mig för att använda Butterick 5652 Fast and Easy, mönster till v-ringad topp, klänning, kaftan, byxdress och byxor. Jag gillar det där med "Fast and Easy" ;)

Så här ser mönsterskissen ut.

Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna Alrups-sy.se prislistaTitta på webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected] ) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Kommentera inlägget här: