Bloggare inspirerad av 1960-talet

Ni måste titta på den här rosa kappan. Inte på bilden jag målat utan den riktiga. Klicka på länken så ser du den. "Allie Jackson - A Rosy Raglan-Sleeve Coat", (alliemjackson.com)
Jag mejlade henne och frågade om jag fick lägga in bilden i min blogg, men hon har tyvärr inte svarat. Men jag kan ju måla av kappan, tänkte jag. Sagt och gjort. Nästan.
Ända sedan 2006 då jag "rusade in i väggen" har sönerna gett mig rådet att börja måla, i synnerhet mellansonen Erik som själv målar akvarell. På min födelsedag för knappt en månad sedan gav han mig penslar och instruktionsbok så nu har jag inga ursäkter längre. Så jag har börjat måla med vattenfärger. Det är väldigt roligt. Jag lyssnar på böcker och (försöker) måla. Det blir säkert bättre med tiden. Jag gillade att måla förr, men det är länge sedan.
Tillbaka till Allie Jackson. Hon är ung, bor i USA och syr retroinspirerade kläder. Hon älskar stilen från 50- och 60-talet, och hon försöker ha en stil som passar henne. Dessutom vill hon inte ha en garderob som är helt anpassad efter en viss tidsperiod utan: "... striving to create a vaguely-retro wardrobe that works with my real life." (about: Ellie Jackson).
Titta gärna på det här blogginlägget: "How to Wear Vintage Patterns - and Not Look Like You Stepped Out of 1955", 20170304.
Se mer av hennes vintageplagg här: www.alliemjackson.com/label/vintage  
Vill du sy kappan med raglanärmar som hon har, eller något liknande, så har hon använt Simplicity 1197 men avstått från kragen och gjort en rosett i stället. Hennes kappa har tryckknappar.
Nedan, Simplicity 1197 Vintage 60s, mönster till klänning och fodrad kappa
Fler vintagemönster och mönster till kläder i retrostil hittar du på Alrups avdelning för retromönster! 
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna Alrups-sy.se prislistaTitta på webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected] ) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.
Kommentera inlägget här: