"The Crown" - superbra på många plan

Först såg jag andra säsongen av serien "The Crown" rakt igenom. Sedan såg jag om avsnitten jag gillade bäst. Och eventuellt ska jag titta på vissa avsnitt igen bara för klädernas skull. Snacka om välgjord serie!
Jag gillade att man tog upp vissa kända händelser, som Profumoaffären och att president Kennedy och Jackie besökte England. Dessutom får man en bild av samtida nyheter och samhällets kvinnosyn, bland annat. 
Avsnittet som handlade om kung Edward VIII, senare Hertig av Windsor, och hans kontakter med Tysklands nazister och Adolf Hitler, var också intressant. Jag passade på att läsa lite mer om detta och serien har (förstås) gjort ett bra jobb.
Läs gärna:
"The Crown: Edward's Alleged Nazi Sympathies, Explored", vanityfair.com 
"Was Edward VIII Really a Nazi, and Hitlers War Buddy? - The Crown Season 2 addesses 'Vergangenheit'", newsweek.com.
Sedan var det ju avsnittet när president Kennedy och Jackie besöker Buckingham Palace. Jag skruvade på mig när jag såg hur drottningen valde en "fluffig" chiffonklänning och man förstod att Jackie naturligtvis skulle vara  vara väldigt elegant, och modern. Såvitt jag förstod framställde man Jackie som lismande och väldigt osäker, och skicklig på att manipulera. Men drottningen avsluar avsnittet med bravur, dock ej modemässigt. Detta var också ett "feelgood-avsnitt". 
Läs gärna: "A Look Back at the Queen Meeting the Kennedys Ahead of Season Two of the Crown", hellomagazine.com
(Där kan man se hur drottningens chiffongklänning såg ut i verkligheten.)
När drottningen satsade på "rysch och pysch" satsade Jackie Kennedy på mer stram elegans.
Nedan, Simplicity 8448 Vintage 1950's, mönster till cocktailklänning med väst, (Beställ mönster från Alrups-sy.se i Trollhättan.) 
Snyggast i brittiska familjen i serien är ju prinsessan Margaret! (Fast nog var hon kortare i verkligheten.)
Hon hade säkert ett väldigt spännande liv och hon unnade sig nog ... det mesta.
Lyssna gärna på ett program från Stil i P1 som sändes 20180126: "Prinsessan Margaret - en glamorös rebell i den brittiska monarkin", sverigesradio.se/...
Jag gillade också att se drottning Elisabeth jaga och promenera med sina hundar. En typisk bild man har av brittiskt överklassliv på landet. 
Nedan, Simplicity har ett snyggt vintagemönster till cape och sjalett -  Simplicity 8017, Vintage 1960's (Beställ mönster från Alrups-sy.se i Trollhättan.) 
Mer mönster till vintageinspirerade kläder finns på Alrups-sy.se Retro-avdelning.

Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna vår prislista - alrups-sy.se/prislista
Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från 
Alrups-sy.se i Trollhättan.
Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]) din beställning. 
Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 

Kommentera inlägget här: