Utställning Art Deco i Lidköping

I påskhelgen var jag i min hemstad Lidköping. Maken och jag var på Rörstrand för att köpa porslin och då passade jag på att titta på en liten utställning, Art Deco, som finns på Rörstrands museum t.o.m 29 april (2018).
I museet finns mycket fint porslin att titta på, både serviser och konstverk.
Men i anslutning till museet finns (Rörstrands) Iittala outlet-butik och det var ju därför vi åkt dit, för att köpa porslin som saknades hemma. Vi köpte mest tallrikar, och dessutom kom jag hem med några praktiska trädgårdsredskap plus en ny stekpanna.
Tillbaka till den lilla utställningen. Det var mest porslin förstås, men även en hel del designhistoria. 
Nedan, en tavla från inredningen till M/S Kungsholm.
Så här stod under tavlan.
Vackert porslin, som sagt.
Och sedan fick jag lära mig att mosaiken i Gyllene Salen skapades av Einar Forseth som designade porslin för Rörstrand, Lidköpings porslinsfabrik.
Se text nedan.
På utställningen fanns även några scenkläder, signerade Lars Wallin, från musikalen Chicago, 2014 med Lisa Nilsson, Sharon Dyall och Lars Ekborg i huvudrollerna. (Men varför hade de ställt dräkterna så att man fick ljuset bakifrån?)
Utsällningen pågår tom 29 april. Den är mycket liten, men bra. 
Kommentera inlägget här: