Förkylningsmys med Emma och Övertalning

Har varit förkyld de senaste dagarna och satt i fåtöljen och tog en tripp till "Jane Austen landet". 
Tack och lov att det kommer nya inspelningar hela tiden. 
Först såg jag Persuasion, eller Övertalning från 2007, (imdb). Jag tyckte att den här filmen var väldigt bra. Det är den första film/tv-versionen jag har sett av Persuasion. Skådespelarna var mycket bra.
Därefter såg jag en kort tv-serie, Emma från 2009 (imdb). Den var också bra. Kläderna var otroligt välgjorda, men det brukar de ju vara i brittiska kostymfilmer.  
Båda filmerna finns att streama från Cmorefilm. 
Är man intresserad av Jane Austen och miljöerna i hennes böcker kan man åka till Bath och gå på The Jane Austen Centre, (janeausten.co.uk), läs mer om det på deras hemsida. 
Ett annat tips är att gå på Fashion Museum Bath, (fashionmuseum.co.uk). Att döma av hemsidan vill jag åka dit genast. Önskar jag kunde beama mig dit ...
Som avslutning tänker jag i morgon se ett avsnitt av Morden i Midsomer som handlar om en kvinna som har försvunnit från ett Jane Austen-event. Avsnittet finns på SVTplay - "Morden i Midsomer", säsong 19 avsnitt fem, "Death by persuasion", (svtplay.se)
Angående mönster Jane Austen inspirerade dräkter så har en del försvunnit ur mönstersortimenten, men här är två ganska nya, och det brukar dyka upp nya då och då.
Nedan, McCall's 7420, mönster till klänning från början av 1800-talet, inspirerad av Jane Austen-perioden. Mönster till klänning med puffärm och kort släp. Mönsterpaket i s 6-14 (stl 32-40) och s 14-22 (stl 40-48). (Köp symönster on-line från Alrups-sy.se i Trollhättan.)
Nedan, McCall's 7493, mönster till historisk dräkt, 1800-tal, inspirerad av Jane Austen "perioden". Mönster till kappa, jacka och klänning. s 6-14 (stl 32-40) och s 14-22 (stl 40-48). (Köp symönster on-line från Alrups-sy.se i Trollhättan.) 

Köp mönster on-line från Alrups-sy.seTitta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
ingvor:

Så sugen man blir att börja sy igen när man ser dina fina mönster.
Ha en bra dag

Svar: Trevligt att du blir inspirerad :)Ha det gott!
M. Alrup

Liselotte:

Jag kom aldrig iväg på Jane Austen utställningen i Skokloster i år. Jag blir väldigt sugen på att sy klänningen. Det mönstret måste jag beställa.

Kommentera inlägget här: