Bästa sättet att lära sig franska är ...

... att se franska film och franska tv-serier. Det är i alla fall det trevligaste sättet. Bör förstås kombineras med lite grammatik och annat smått och gott som t ex stavningsregler och uttalsövningar ;)
Det finns många bra franska filmer och tv-serier om man har tillgång till Netflix och/eller Cmore, och det har jag.
Jag har kollat upp och gjort en lista. Egentligen var det till mig själv, men jag kan lika gärna dela med mig.
Ring min agent, 2015, (Netflix), serie om en skådespelaragentur. Väldigt trevlig, tyckte jag. 6 avsnitt.
Marseille, 2016, (Netflix), serie med bl a Gérard Depardieu och som utspelas i Marseille. 
Versailles, 2015, (cmore), serie som utspelar sig under 1600-talet, Solkungen och slottet Versailles, 10 avsnitt. 
Studenten och monsieur Henri, 2015, (cmore), feel-good film om en sur pensionär som hyr ut rum till en student och försöker övertala henne att sabotera hans sons äktenskap. Såg den i helgen och vi gillade den, både maken och jag.
April och den otroliga världen, 2015, (cmore), animerad film, handlar om en flicka i ett fiktivt Paris 1942. (Hade jag fortfarande jobbat som fransklärare skulle jag ha rekommenderat den här filmen till mina elever.) Välgjord film som passar alla åldrar.
Chic!, 2015, (cmore), film med Fanny Ardant som berömd modedesigner i Paris. 
Välkommen till Marly-Gomont, (Netflix), film, fransk komedi om en läkare från Kongo som flyttar till en fransk småstad. Kulturchock!
Vägg i vägg, 2015, (Netflix), film, fransk romantisk komedi.
Elle l'adore, 2015, (cmore), film, dramakomedi om en kvinna som är besatt av en sångare. Lite av en deckare också. Lite knäpp och väldigt "fransk". Såg den i går och gillade den.
Drömlaget, 2016, (Netflix), film, "sportkomedi" med bl a Gérard Depardieu. (Har ej sett än)
Divines, 2016, (Netflix), film. (Har ej sett än)
Samba, 2014, (cmore), film, drama med Charlotte Gainsbourg. (Har ej sett, än)
Tre hjärtan, 2014, (cmore), film, romantiskt drama med Charlotte Gainsbourg och Benoît Poelvoorde. (Har ej sett, än).
En oväntad vänskap, 2011, (Netflix), film. En riktig feel-good film, tål att ses om flera gånger!
La vie en Rose, 2007, (Netflix), film, Prisbelönt film med Marion Cottillard som Edith Piaf. Tål att ses om!
Adèle and the Secret of the Mummy, 2010, Netflix, film, Året är 1912 och Adèle åker till Egypten för att leta efter mumier. Annorlunda.
La vie en Rose, 2007, (Netflix), film, Prisbelönt film med Marion Cottillard som Edith Piaf. Tål att ses om!
Headwinds, 2011, (Netflix) film, - Änkling som flyttar med sina barn till Saint-Malo, genre: drama, mysterieum. 
Public enemy, 2008, (cmore), film Frankrike/Kanada. Thriller i två delar med Vincent Cassel. Våldsam. 
Fiender emellan, 2004, (cmore), film, "Intensiv fransk thriller" med Gérard Depardieu och Daniel Auteuil. Många franska stjärnor.
Brottsplats Lyon, 2010, (Netflix), film, thriller.
Amélie från Montmartre, 2001, (Netflix), film, en fransk klassiker, tål att ses flera gånger. Romantisk komedi med Audrey Tatou i huvudrollen.
Priceless, 2006, (Netflix), film. 
A Very Long Engagement, 2004, (Netflix), film
Förtrollad av Paris, 2013, (Netflix), film.
 
De flesta av dessa filmer har jag sett, och jag gillade väl inte alla. (I synnerhet inte de våldsamma polisfilmerna.) Men flera stycken har jag sett om minst två gånger.
Som avslutning tipsar jag om ett bra mönster till en klänning. Fast jag log när jag såg den parisiska touchen på bilden. Hur tänkte de när de gjorde den fotot?
Nedan, Burda 6593, mönster till kort klänning med två ärmlängder, och med prinsessskärning. Lätt att anpassa efter olika former och figurer, och klänninngsmönstret är lätt att förlänga. Stl 32-44. 119 kr + frakt från Alrups-sy.se
 Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.  
Kommentera inlägget här: