Fortsättning på Love Actually - Äntligen!

På flera olika ställen på nätet kan man läsa att en fortsättning på filmen Love Actually är på gång. Det är tydligen en stor nyhet, och jag erkänner gärna att jag ser fram emot den. På tidningen Elles sida visar man höjdpunkter från den första filmen, "Love Actually får uppföljare - här är första filmens bästa scener", (elle.se). 
Vi, maken och jag har sett den här filmen någon gång i december de senaste åren, men i år hoppade vi över. Det kändes som om jag kan den utantill, och jag passar på att göra kaffe eller hämta något under de scener jag inte tycker om, för sådana finns ju i filmen. Men jag gillar till exempel när premiärministern (Hugh Grant) dansar, och när den allvarlige författaren (Colin Firth) friar på knagglig spanska (eller är det portugisiska), till den söta servitrisen/städerskan. 
Men filmen har förändrat min inställning till Joni Mitchell. För mig är hon en av de stora singer-songwriter som slog igenom på 70-talet, men efter att ha sett Karen (Emma Thompson) i många år och hört hur hon älskar Joni Mitchell och att hennes (dumma) man Harry (Alan Rickman) köper henne en skiva med Joni Mitchell som en rolig överraskning, medan han ger Mia, sin nya sekreterare, ett guldhalsband, så kopplar jag ihop Joni Mitchell med att vara medelålders och tråkig. Hur har de lyckats få den vackra Emma Thompson att se så trist ut. Jag blir lika förvånad varenda gång jag ser filmen.
(För övrigt vill jag bara säga att Alan Rickman är en av mina favoritskådespelare.)
Och beklagar, Joni Mitchell, men din musik hör numera ihop med den trista olyckliga Karen i mitt huvud. 
Men titta gärna på Joni Mitchells egen hemsida. Hon är absolut inte trist och tråkig! Snacka om äldre stilig dam med snygg stil! - Jonimitchell.com. 
Joni Mitchell var som sagt stor på 70-talet. Den här veckan har jag uppdaterat mönsterbutikens hemsidor och när jag kom till Alrups retro/vintage mönster så valde jag mönster till kläder från 1970-talet till mönsterkollaget. Simplicity har gett ut några mönster från 1970-talet och det har även Burda. 
Nedan, Simplicity 8256, vintagemönster från 1970-talet till lång och kort klänning, tunika och byxor, 125 kr + frakt. (Alrups-sy.se mönsterbutik on-line
Mera om brittisk mysfilm. I onsdags såg maken och jag den senaste Bridget Jones-filmen på TV, Bridget Jones baby, (2016). Jag tyckte att filmen var bra, även om handlingen kanske var lite osannolik på sina ställen. Men Renée Zellweger var med, och Colin Firth och Emma Thompson, plus Patrick Dempsey, och alla de andra som var med i första filmen, med undantag av Hugh Grant, han visades bara på bild.
Filmen Bridget Jones baby utspelas 10 år efter den första, (i verkligheten är det 15), och Bridget är 43 år. Regissören är samma som i den första, Sharon Maguire. (Den andra filmen har försvunnit i barmhärtig glömska). Personerna i filmen har blivit äldre och det känns skönt. Vem gillar att skådespelare ser likadana ut, eller som plastdockor, femton år senare.
Jag gillade filmen, och i synnerhet slutscenen. 
Emma Thompson som ironisk-bitter gynekolog var bäst. 
Ha en mysig (sy)helg! 
 
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.  
Kommentera inlägget här: