Sy om eller sy nytt av gamla tyger

Släng inte tyger, eller gamla kläder. Återanvänd dem i stället. Det ser och hör man överallt i dag. 
En del kan till och med designa fina saker och sälja dem. 
Jag läste i Femina om Helena Rääf som gör väldigt fina kuddar och annat av antika tyger. Se: Helena Rääf Inredning, (helenaraaf.com).
När jag var på vintagemässan i Göteborg i maj i år tittade jag på kläder gjorda av K.Sabel, (ksabel.se), "Unika kläder skapade i härlig retroanda".
Sy barnkläder av retro och secondhandtyger är självklart en bra idé. Titta gärna på den här sidan: "Lilla vilda - handsytt, miljömedvetet och färgstarkt", (lillavilda.com). Många är lite oroliga över alla kemikalier som finns i nyproducerade tyger och plagg, och den oron slipper man om man syr barnkläder av äldre tyger. Dessutom går det inte åt så stora tygbitar.
Nedan, Burda 9401, mönster till barnklänning, 92-122 ctl. 119 kr (Köp mönster on-line Alrups-sy.se/butik).
Dockkläder, väskor, kviltade kuddar och täcken, mjuka tygleksaker, det finns mycket man kan sy av tygbitar. Många har fantasi och vill hitta på egna projekt. Vill man ha idéer och kanske mönster kan man gärna titta på följande webbsidor: 
Simplicity Crafts, förutom mönster till dockkläder, hundtäcken/kläder med mera så finns även här även mönster till kläder från Dottie Angel
Nedan, Simplicity 1080, Dottie Angel Dress. (Köp mönster on-line Alrups-sy.se/butik
Kwik Sew - Ellie Mae, mönster till gulliga syprojekt, både till barn och vuxna. (Köp mönster on-line Alrups-sy.se/butik
McCall's - All Crafts, här finns många mönster till både dockkläder och kviltade projekt.
Nedan, McCalls 4410, mönster till kuddar. (Köp mönster on-line Alrups-sy.se/butik
Burda Kreativ, mönster till heminredning, leksaker, väskor m. m. 
Alla mönster på dessa webbsidor lagerförs hos oss, 
Gamla urväxta jeans går att klippa sönder och sy om till vad som helst. Se: se.pinterest.com/alrup/jeanstyg-inspiration.
Gamla slitna T-shirtar och frottéhanddukar klipper jag sönder och använder som engångstrasor
Slitna lakan är perfekta att använda när man vill sy upp ett provplagg, en toile
Det finns säkert många fler idéer. Frågan är hur man ska hitta fina second-hand tyger. Än så länge får man söka på loppis och i secondhandbutiker. Men regel nr 1 är att aldrig slänga tyger som man har själv. Ge bort, sy om, sy nytt eller klipp sönder till trasor. 
Jag önskar att det fanns tygbutiker som sålde vintage/antika/second-hand tyger. 
ingvor:

Så många fina mönster, jag har inte börjat , jag sydde mig en jacka men har inte fått sytt sedan den gjordes, det har ju varit så fint väder, men nu är det dags att sätta sig vid min älskade symaskin.
Önskar dig en fin höstdag

Svar: Det är jättemysigt att sitta och titta på mönster och planera vad man kan sy. Lycka till med dina nya syprojekt. Önskar dig en skön höstdag.
M. Alrup

Kommentera inlägget här: