Bara det bästa - utställning på Röhsska i Gbg

I går tog jag tåget ner till Göteborg och gick på utställning på Röhsska museet. Där finns en modeutställning just nu, Bara det bästa, (rohsska.se). Man visar upp ett urval av kläderna som Tonie Lewenhaupt har skänkt till museet. Utställningen är inte så stor, 29 plagg, men den är väl värd att se.
Nedan, bild på plisserad klänning av Mariano Fortuny, designer och uppfinnare. Han hade en plisseringsteknik som aldrig har kunnat kopieras och den här klänningen är mycket speciell. Bakom dockan syns en svart skärm och bakom den fanns en tv och där kunde man höra/se en intervju med Tonie Lewenhaupt där hon berättade om sin modesamling, och hon nämnde den här klänningen som en av sina favoriter.
Här fanns kläder av Dior, Balenciaga, Yves Saint Laurent, m fl.
Nedan, bild på tre svarta klänningar. I mitten en klänning från Dior och till höger en dräkt av Yves St Laurent från 1957, (tror jag att det var, samma år som Christian Dior dog.)
Jag gillade att många av dockorna hade vita handskar.
Och sedan fanns det tre röda plagg, men från helt olika tidsperioder. Se nedan.
Som sagt, detta är en ganska liten, men utsökt, utställning som definitivt är värd ett besök.
Dessutom fick man ta bilder, (utan blixt förstås), och det fanns en bok om utställningen. Perfekt!
Uställningen pågår ända till december i år, 2016. Biljetten kostar 40 kr och då får man komma tillbaka hur många gånger som helst i år.
På vägen ut passade jag på att gå igenom den permanenta utställningen och den var väldigt intressant. Man kunde i kronologisk ordning se klädesplagg, porslin, möbler och andra saker från olika designperioder och tidsepoker. Snyggt och väldigt informativt.
Det här museet ger mersmak. Vi vill se mera, Röhsska! Jag önskar att de skaffar större lokaler och gör fler och större utställningar och gör en permanent modeutställning, eller åtminstone ofta visar utställningar om modehistoria, gärna kombinerat med samtida design och arkitektur.
Jag åkte nöjd och belåten hem med två nya böcker, den ena var Bara det bästa, av Tonie Lewenhaupt och den andra var Fifty Fashion Designers You Should Know.
Nu har jag lite att läsa under semestern. För övrigt ska jag satsa på att läsa mer om Balenciaga i sommar. När vi var i Paris för ett tag sedan var vi på en utställning om modehistoria, (jag har inte skrivit om den än, men det kommer.) och jag insåg att jag ville lära mig mer om Cristobal Balenciaga.
Kommentera inlägget här: