Berömda brudklänningar.

I förra bloggen berättade jag att familjen hade varit på Göteborgsoperan och sett Figaros bröllop i helgen.
Jag vill kommentera lite angående kläderna som "Marcellina" hade på sig på scen. Det ena var en omlottklänning och på festen, när hon gifter sig,  har hon en vit dräkt med tulpanformad kjol som går nedanför knät och en vit kavaj och en vit bredbrättad hatt prydd med tyll eller chiffon. När jag såg bröllopsdräkten tänkte jag genast "Bianca Jagger!". Jag hittade inte någon bra bild på Carolina Sandgren i rollen, men hon står längst fram på scenen, lite till vänster på bilden: http://sv.opera.se/forestallningar/figaros-brollop-2015-2016/.
Bianca Jaggers vita dräkt var designad av Yves Saint Laurent och jag hörde en intervju med Bianca Jagger då hon sa att lustigt nog är det många som tror att hon gifte sig i en vit kostym, och inte i en kavaj med kjol. Titta på den här pinterestsidan, här finns många bilder på den vackra Bianca Jagger. - Pinterest, sökning Bianca Jagger wedding, (pinterest.com).
Här är bilder på tio av världens mest berömda brudklänningar, enligt amerikanska Harper's Bazaar : "10 Iconic Celebrity Wedding Dresses", (harpersbazaar.com). Bianca Jagger är på bild nummer sex, (1971).
För er som går i bröllopstankar och vill ha lite inspiration till brudklänning så har Vogue valt ut några stycken som representerar de största brudklänningstrenderna 2016: "These Are Bridals Biggest Trends for Fall 2016", (vogue.com). "Allt om Bröllop" har också kollat vad som är modernt : "Trendspaning 2016", (alltombrollop.com).
Tv 4 hade ett inslag om bröllop 25 januari 2016, det kan ni se här: "Hetaste brudmodet 2016 - inköpslista", (tv4.se).
Det är ju inte bara bruden som ska klä upp sig till bröllopet. I den nya burdas mönsterkollektion finns två mönster som man kan använda till att göra en väldigt vacker och användbar tvådelad festklänning. Jag måste helt enkelt lägga ut den. Vi fick mönstren förra veckan och alla går att köpa, även om jag inte är klar med de mer detaljerade sidorna än. Båda mönstren kostar 109 kr styck och de finns med bland Burdas nya mönster för vår/sommar 2016.
Nedan, Burda 6646, mönster till spetstopp och klänning med spetsöverdel, samt burda 6647, mönster till lång kjol.
De här två mönstren är nya och det ena är en spetstopp och det andra är lång kjol med vidd. Självklart blir det jättesnyggt även i vitt och om man gör en brudklänning av dessa två mönster kan man ju använda överdel och kjol var för sig senare.  Se fler mönster till brudkläder och bröllopskläder på alrups-sy.se/brud.
ingvor:

Det var ett antal å rsedan jag bar bruklänning
men fina är dom
Ha en fin hälg

Svar: Det var det för min del också, men som sagt, de är fina att se på.Ha en fin helg!
M. Alrup

Kommentera inlägget här: