Barbie skapar rubriker, igen

Nu har dockan Barbie skapat rubriker igen. Från och med 28 januari 2016 kommer dockan att finnas i fler (kropps)varianter. "Nu får Barbie en ny kroppsform", (Femina.se). Detta är en stor nyhet, det förstår man eftersom så många tidningar har skrivit om det: Amerikanska Vogue: ”Barbie Gets a Body Makeover! Introducing Tall, Curvy, and Petite”, (Vogue.com); brittiska Vogue: Barbie’s New Body Makeover , (vogue.co.uk). Barbies nya varianter har även hamnat på omslaget till Time Magazine. På deras hemsida kan man dessutom läsa flera artiklar om Barbie - Tag:Barbie, (time.com).
Många säger sig vara positiva till Barbies nya varianter, men enligt svenska DN finns det redan vissa som är kritiska: "Blandade reaktioner på nya Barbie-kroppar", (dn.se). Läs gärna även Elles reportage om Barbies nya figurer: "Här är Barbies nya kropp - nu får dockan mer kurvor", (elle.se).
Visst är det lustigt att en docka kan väcka så mycket upprörda känslor? Här är en lång artikel som fanns i SvD 2013, "Barbies farliga former", (svd.se).
Själv har jag också haft lite funderingar angående Barbies former den senaste tiden. Alrups-sy.se säljer mönster till barbiekläder och för ett tag sedan hörde en kund av sig och sa att kläderna hon sytt inte passade till barnbarnets docka. Konstigt, tänkte jag, detta måste undersökas. Jag gick och köpte en ny barbiedocka och sydde en klänning till henne. Mycket riktigt, den passade inte. Klänningen var för liten i midjan och för stor över bysten. Då letade jag upp mina gamla Barbiedockor och provade klänningen på en av dem, och den passade perfekt.
Jag ställde upp de båda dockorna intill varandra och skillnaden syns tydligt. Barbie t v är från 60-talet, (Barbie X, ifall någon minns henne), och Barbie t h är alltså köpt 2015.

Nedan, dockorna från sidan.
Men om man tänker efter så är det inte så konstigt. Barbiedockan följer bara tidens kroppsideal. På femtiotalet var man "bystig" och skulle ha smal midja. Tänk bara Diors klänningar, då såg mannekängerna ut så.
Den nutida Barbie har väl inte en konstigare kropp än modellerna man ser på catwalken?
Nog om det i dag. (Även jag engagerar mig tydligen i Barbiefrågan.)
Nu till roligare saker. Så här såg klänningen ut som jag sydde. McCalls 6903.

Det var både "pilligt" och roligt. Jag fodrade den med vitt tyg och det blev en del handsömnad. Enligt mönstret skulle man sätta kardborrband i ryggen, men jag sydde små tryckknappar i stället, se nedan.
Nu kan jag konstatera ett, att McCalls 6903, mönster till Barbiekläder och accessoarer, passar bäst till den äldre typen av Barbie. Och två, att Barbie faktiskt redan har ändrat figur sedan 60-talet.
Nedan, McCalls 6903, 89 kr. (Alrups-sy.se/butik)

Tittar man noga på bilden ser man att dockan har 60-tals ansiktet. Jag funderar på att leta fram ett mönster med dockor med "nutida" ansikte och kolla om dessa mönster passar.
Känner man för att sy lite kläder till barnets, barnbarnets eller kanske sin egen Barbie docka finns lite inspiration till snygga kläder här: "Moschinos minikollektion till Barbie är här", 2015, (elle.se).
Och sedan tipsar jag återigen om bloggen "Classic Doll Designs by Diane Wagner". Hon syr kläder till Barbie och kopierar "outfits" från kända designers, filmer och liknande.
Vill man hitta mönster till dockkläder så gå in på våra olika mönstermärken och välj avdelning för "dockkläder och hundkläder". (Alrups-sy.se/butik).
Barbie har ju funnits ända sedan 1959 och är man intresserad av att sy retroinspirerade dockkläder så har vi faktiskt (nytryckta) vintagemönster till Barbie. Titta på Alrups Simplicityavdelning/dockkläder, där finns flera stycken. Ett exempel syns nedan. Simplicity 5785, retromönster till Barbie, det mönster som säljs mest.
Ketutar:

Hej!

Det överraskar mig att du inte visste om att Barbies kropp hade ändrats... den "nya" kroppen blev till år 2000 och efter det har alla Barbie-dockor producerats med den kroppen. Den med mindre byst, större midja och dålig hållning.
Det är inte ansiktet du ska titta på, det är armarna. Om de är böjda så där, är det en gammal body form. Jag vet inte när det där mönstret kom ut, men det är möjligt mönstren inte passar till de nya dockorna.
De två svenska Barbie-mönsterböcker (Sy till Barbie, eller vad de heter) är gjorda före 2000 och mönstren är till de gamla kropparna.
Nu har vi tre nya former som kommer att behöva sina egna mönster. Det är ju fint att de ger barnen olika former. Jag tycker den mulliga ser riktigt trevligt ut.

Svar: Tack för din kommentar! Du har helt rätt, tyvärr har jag inte särskilt bra koll på Barbie, (trots att jag gillar "henne") och jag vet att det finns många samlare som verkligen kan det här. Jag läser och lär mig!
M. Alrup

Kommentera inlägget här: