Viktorianskt mode och Viktorianska föreningen

Ovan, mönster till historiska dräkter, mitten av 1800-talet, till vuxna och barn, se alrups-sy.se/BURDA_Historiska
Den senaste veckan har jag på lediga (?) stunder lärt mig mer om viktorianskt mode, dvs mode från mitten till slutet av 1800-talet. Egentligen pågick den viktorianska eran mellan 1837 till 1902, dvs under engelska drottning Victorias regeringstid, men olika länder delar in "underperioder" och kallar perioden för andra namn. För enkelhetens skull säger jag andra halvan av 1800-talet.
Anledningen till mitt nyväckta intresse var ett mejl som jag fick för några månader sedan av en uppmärksam besökare på mönsterbutikens hemsida. Hon berättade att en länk till en historisk förening på vår hemsida med mönster till historiska kläder var inaktuella, och hon hänvisade i stället till Viktorianska Föreningen Facebook. Tack för detta! (Vi gjorde förresten om den hemsidan, Alrups-sy.se/lajv, och tog bort länkar till historiska föreningar helt, jag ska skriva om sådant i bloggen i stället.)
Nedan, burda 7880, mönster till historisk dräkt, 1800-tal, 159 kr.
Tillbaka till Viktorianska Föreningen (på facebook). Där fanns massor av info och många roliga aktiviteter man kunde läsa om att föreningen gör. Bland annat tänkte man försöka samlas i Botaniska trädgården, Göteborg, för att delta i den årliga körsbärspicknicken, Hanami, den 24 april, "gärna uppklätt" står det på Facebook, vilket måste betyda att man kan ha på sig kläder i viktoriansk stil. Ett annat evenmang är "Viktorianskt Lisebergsbesök", värd Rut Bånnsgård, 23 april. Liseberg inviger en ny park med viktorianskt tema. Det verkar som om viktorianska föreningen ibland gör aktiviteter ihop med steampunkare, kanske Steampunk i Göteborg, men på Facebook var det en sluten förening och där fick man inte någon spännande information. Tittar man på Steampunk i Sverige, (facebook), så kunde man se flera fina bilder och läsa om roliga aktivieteter runt om i Sverige.
Nedan, Simplicity 2172, mönster till Steampunkdräkt, 105 kr. Alrups-sy.se/lajv
Men tillbaka till viktorianskt mode igen. På viktorianska föreningens facebooksida fanns ett tips om filmer/klipp på Youtube. Det måste ni se! "All Things Victorian", (youtube.com). Där fanns flera delar, bland annat del 002 - Victorian Fashion, (youtube.com).
Sedan hittade jag en fantastisk blogg! "Madame Scandaleuse". Läs gärna "Det viktorianska modet under 1850- och 1860-talet." Därefter föreslår jag att du tittar vidare på "Kläder", där finns massor av bilder på vackra dräkter.
Tyvärr fann jag inga inlägg efter 2014. Vart tog du vägen, madame Scandaleuse? tänkte jag. Jag vill läsa mer! Och då hittade jag henne på Facebook. "Madame Scandaleuse Magazine", (facebook). Egentligen tycker jag att bloggformen är trevligare än Facebook, men jag vet att Facebook är modernare. Jag sökte vidare och mycket riktigt, jag upptäckte att Madame Scandaleuse har en webbsida också - "Madame Scandaleuse Magazine - Dramatik och glamour från en förgången tid", (madamescandaleuse.com). Läs och njut, ni som är intresserade av mode och historia.
Nedan, burda 7466, mönster till klänning stil från mitten av 1800-talet, 109 kr. Alrups-sy.se/lajv
I Sverige kallas den här tiden för den oskarianska tiden, kungarna hette Oscar I, Karl XV och Oscar II. I Frankrike benämns slutet på 1800-talet för La belle époque. I Frankrike regerade Napoleon III från 1848-1870. En intressant tid i Frankrike och inte minst i Paris. Det var då baron Haussmann "omskapade" Paris. Napoleon var gift med kejsarinnan Eugenie, en mycket spännnande kvinna, och hon hade stor betydelse för franskt mode. Men det tar jag upp en annan gång.
Till sist, lite inspirerande bilder av viktorianskt mode från Pinterest: XIX Century Clothes, (pinterest.com); 19th Century Fashion, (pinterest.com); 19th Century Women Fashion, (pinterest.com).
Nedan, burda 2767, mönster till herrkläder i historisk stil, 139 kr, Alrups-sy.se/lajv
Kommentera inlägget här: