Sykurs Silvernålen i Vänersborg

I helgen var jag på sykurs i Vänersborg och det gav verkligen mersmak. Mikael Svensson har firman Silvernålen och han har kvällskurser och helgkurser i sömnad och hantverk. Kursen höll på mellan 9-18 lördag och 9-16 på söndag och kursen hölls i "Hantverkshuset" ute på Restad gård i Vänersborg. Se mer - www.silvernalen.se
Vi var åtta deltagare och alla höll på med olika projekt medan Mikael gick runt och visade och hjälpte oss individuellt. Det var väldigt trevligt och i synnerhet lärorikt. Dels fick man inspiration när man såg vad de andra höll på med och sedan pratades det om hantverk, symaskiner, mässor och kurser. Jag insåg att jag är en novis på området. Det finns massor av mässor och kurser som jag inte hade en aning om. Mer om detta en annan gång, men jag har insett att det finns en "hantverksvärld" som jag inte kände till. Spännande.
Mitt mål inför helgkursen var att lära mig kvilta. Jag har sparat ihop gamla avlagda jeans under årens lopp och jag ville hitta på något kul med bitarna. För ett par år sedan såg jag en bild på en jacka i tidningarna, (Balmain, spring/summer 2014), höftlång och med raglanärm, och jag ville göra något i den stilen. Sedan såg jag bilden på nätet på en jeansklänning som Mikael Svensson hade gjort, och som han vunnit pris för på en mässa, och då ville jag göra "ett tyg" som såg ut så och använda det i jackan. Läs mer här, "Silvernålen: I Care!", (silvernalen.blogspot.se).
Klänningen fanns att se i korridoren och jag tog en bild på den.
På kursen började med att lära mig göra det kviltade jeanstyget. Först skulle jag skära ut bitarna och zigzaga, och sedan göra samma sak igen. Det tog ganska lång tid, men till sist fick jag ett jeanstyg i "lapptäcksmönster".
Jag funderade lite på mönsterpassningen men Mikael lärde mig knepet att jag skulle lägga ihop mönsterdelarna och rita ut ett stort mönster på framstycke-bakstycke-framstycke och göra ett kviltat jeanstyg som var tillräckligt stort för att kunna lägga ut hela mönstret. På det sättet skulle man få snygg mönsterpassning på jackan.
Efter två dagars arbete har jag nu bakstycke och framstycken till jackan, och det sitter ihop. Se bild nedan.
 
Nu ska jag fortsätta hemma och göra ärmarna, och sätta i en dragkedja. Men jackan ska "formas" efter mig. Jag tog (förstås) i rejält och gjorde den stor, och ska sy in den i sidorna och göra den vidare nedåt. Med tanke på allt arbete ville jag inte att den skulle bli för liten. Hellre sy in än försöka "kila ut". Jag blev lite besviken för att mitt kvilttyg såg så prydligt ut jämfört med tyget i Mikaels klänning. Jag hade velat ha den där lite ruffiga stilen. Men den kommer kanske efter ett tag. Å andra sidan kan jag sy fler jackor.
En annan sak var att tyget kändes lite stelt. Efter man hade sytt ihop alla bitar till en kvilt skulle man stryka på ett vävt mellanlägg så att bitarna hölls på plats. Se bild nedan.
Jag funderar på om tyget känns mjukare efter ett tag. När jag syr ärmarna ska jag testa att sy på jeanskvilten direkt på ett fodertyg, (så där som Chanel gjorde i sina jackor), och kolla om det känns mjukare.
Det här var ett roligt projekt! Hoppas jackan blir snygg. Jag har redan fler idéer om vad jag kan göra med de gamla jeansbitarna. Mönstret jag använde den här gången är Butterick 6181, mönster till bomberjacka med raglanärm, 89 kr, (Alrups-sy.se).
Och jag ska försöka gå fler sykurser. Det var så mysigt att kunna ägna två dagar åt att bara sy. Visst, man skulle kunna göra det hemma också, men det är alltid något annat man tycker att man bör göra först. Nej, det här gav som sagt mersmak. Först ska jag kolla om jag kan gå på någon av Mikaels sommarkurser. Det var väldigt bra att man fick välja själv vad man ville göra, och att man fick individuell hjälp och instruktion, något som förutsätter att man har en kunnig kursledare och som har bred kompetens. Det har Mikael Svensson, han verkar kunna det mesta inom hantverk. Jag blev klart imponerad.
Silvernålens kurser rekommenderas varmt.
Kommentera inlägget här: