Mikael Svenssons vinnande jeansklänning

I Vänersborg finns Mikael Svensson och han är riktigt bra på att sy. Han leder även kurser i sömnad och har en firma som heter Silvernålen, (silvernålen.se).
Det var en mönsterkund som kom hit och hämtade mönster som tipsade mig om dessa kurser. Han själv hade gått flera kurser och tyckte att det var jättekul att sy. Mikael Svensson syr både kläder och "kviltar". Jag blev förstås nyfiken och kollade upp det på nätet. Mikael Svensson har även en blogg, silvernalen.blogspot.se.
Sedan såg jag en klänning som Mikael hade gjort och som hade fått pris på Syfestivalen i Stockholm. Tävlingen gick ut på att man skulle göra något nytt av något gammalt och han gjorde en klänning av gamla jeans. Titta på klänningen och "mosaiktyget" med silvertrådar: "Jag vann"/"I Care", på hans blogg, (silvernalen.blogspot.se/2015_02_01..). 
Nu har jag bestämt mig, jag vill lära mig att kvilta, och jag vill lära mig att göra något liknande i just jeanstyg. Jag har sparat slitna, urväxta jeans i flera år och det blir en del när man har tre söner och vi är två vuxna i familjen.
Så nu vet jag vad jag vill göra, jag vill gå en kurs i kviltning. Jag mejlade honom i dag. Det måste väl finnas en nybörjarkurs för sådana som aldrig har kviltat förut, det hoppas jag.
Målet är att jag ska sy mig en jacka i jeansmosaik. Kanske i Chanelstil? Fortsättning följer.
Nedan, BURDA 6700, mönster till kjol i patchwork-teknik, 109 kr, (Alrups-sy.se/butik).
ingvor:

Vilken snygg kjol.

Svar: Ja, den är jättesnygg, mönstret är nytt och man kan använda överblivna bitar när man syr den :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: