Rutinuppgifter - bra knep mot oro och stress

Den här hösten har det varit mycket, både privat och på jobbet och jag är livrädd börja oroa mig och stressa för mycket. Been there, done that. Ett bra knep för att "lugna" hjärnan när den börjar gå på högvarv är att ägna sig åt "rutinuppgifter". Sådana arbetsuppgifter som sysselsätter tankarna så att jag kan stänga ut det som gör mig stressad.
Jag har ju egen firma så jag kan planera lite som jag vill, men maken gör likadant. Det var faktiskt han som gav mig tipset. På hans arbetsplats fick de höra ett föredrag av en psykolog och han poängterade vikten av "dödskalleuppgifter", (det som jag kallar rutinuppgifter). Hjärnan få möjlighet att sänka farten och hämta sig och dessutom får man de där (ofta) tråkiga uppgifterna gjorda. Maken jobbar på ett science center och han berättar att han ibland tar tio minuter, eller en kvart, till att gå runt i utställningen och fixa småsaker för att hjärnan ska få koppla av lite. Detta kallar han som sagt dödskalletid.
Bodil Jönsson skriver i sin bok Tio tankar om tid om "ställtid", och det är en annan sida av samma mynt, tycker jag att man kan säga. Hon framhåller vikten av förberedelser och att det är viktigt att man låter dem ta sin tid.
För min del är översättningen den mest tankekrävande arbetsuppgiften, (och bokföringen). Det finns dagar när orden flyter till direkt. Jag ser en mening på engelska och vips så har jag översatt den till svenska. Sedan finns det andra tillfällen när jag får kämpa för vartenda ord, och då beror det ofta på att jag har något annat i huvudet som "stör". Är det viktigt tar jag itu med det, men är det något som ligger en vecka fram i tiden eller om jag ältar ett gammalt misstag, då ska det bort.
Jag tar en "paus" och ägnar mig åt rutinuppgifter en stund så att hjärnan får vila och börjar tänka på annat.
Just nu håller jag på att uppdatera hemsidorna. Jag ska göra färdigt burdas  mönstersidor och sedan ska jag ta fram bilder till Brudavdelningen och Retroavdelningen på hemsidan. Det här är perfekta "rutinuppgifter" och jag kan gärna ha musik på i bakgrunden. Det gäller bara att ställa äggklockan, för ibland tycker jag att det är så roligt att jag håller på i ett par timmar, och det är ju inte meningen.
Ett annat alternativ är att sortera mönster, inventera lagret, städa skrivbordet, kolla leveranserna etc. Ni förstår vad jag menar. Det viktigaste är att försöka koppla av lite, medan man arbetar.
Fritid, nöjen och hobbies, det är något helt annat ;) och det ska ha sin tid det också.
Jag håller på med Alrups Brudavdelning som sagt. Bröllop kan vara väldigt olika. Titta på dessa bröllopsfotografier: "Just Married - The Best Weddingphotos Vogue.com". (Maken och jag gifte oss för 19 år sedan drygt, och vi hade två av barnen med på bröllopet, kyrkbröllop. Och vi ångrar fortfarande att vi inte vågade vara lite tuffare och hade haft musiken till Star Wars filmerna som in- eller utgångs"marsch".)
Förra veckan såg jag bilder på amerikanska Vogue-sidan från ett spännande bröllop i ett slott på Irland. "Michelle Campbell Mason and Zach Vella in Ireland", (Vogue.com). Miljön fick mig att tänka på Tjolöholms Slott. Vi var där i somras, maken och jag, efteråt gnällde jag för att jag var besviken på utställningen med filmkläder, men så här efteråt tycker jag att Tjolöholm för övrigt var väldigt intressant. (Utställning på Tjolöholms slott.blogg). De anordnar bröllop där. Se bilder från deras hemsida: tjoloholm.se/bröllop-fest...   Om man tittar lite längre ner på sidan så står det att de även anordnar gardenparty. En sådan fest skulle jag väldigt gärna gå på! Tjolöholms slott gardenparty, (tjoloholm.se/ ....).
Tillbaka till brudparet på Irland, bruden har på sig en brudklänning med en djuuup urringning i ryggen. Jag är lite tveksam om svenska brudar gillar stilen, men om någon skulle vilja ha en något snällare variant så har Butterick ett mönster.
Nedan, Butterick 5779, mönster till lång klänning med urringning i ryggen.
Vi har kampanj på Butterickmönstren under oktober månad, så det här mönstret kostar bara 59 kr, ordinarie pris 89 kr. (Alrups-sy.se/butik) Se Alrups-sy.se/butterick.
Kommentera inlägget här: