Fredagsmys med retro och vintagestil

Det är fredag och jag har städat. Bäst att städa när inte resten av familjen är hemma och sedan jobbar jag några timmar i morgon i stället (Detta är en av fördelarna med att ha egen firma, man kan planera sin arbetstid själv. Det enda viktiga är att jobbet blir gjort och att jag håller mina deadlines på översättningarna.)
Nöjd och belåten har jag ägnat mig åt lite surfande på nätet och jag kände för lite retro- och vintage"nyheter". Först tittade jag på vad några inspirerande bloggare haft för sig. Det var väldigt mysigt. Se länkar nedan.
Anna Neah - symester hela veckan.
En sakletares bekännelser
Karolines vintage
Evas liv - med sömsmån
Ida
Retro Olivia
Sedan tittade jag i Elsa Billgrens garderob - "Min garderob" - (Elsa/elle.se). Fantastiskt. Vilka otroliga klänningar! Och skorna och hattarna ...
Därefter går jag vidare till tidningen VINTAGE LIFE MAGAZINE, (vintagelifemagazine.com) på nätet. Där finns det massor av vackra bilder och intressanta artiklar. Läs gärna "Eveningwear Across the Ages" eller titta på klänningarna i "Nellys Vintage Attic". Här finns massor av inspiration för Vintageintresserade. Kunde inte låta bli utan att kolla på Pressbyrån.se om man kan beställa tidningen i pappersform. Det kan man, så jag beställde både den och Vogue Patterns Magazine omgående. Jag gör det med gott samvete. Jag röker inte och tidningar är kalorifria ;)
På tidningen Gods och gårdars hemsida finns ett snyggt reportage - "Vintagebröllop i vår", (godsochgardar.se).
Personligen så nöjer jag mig med att titta på bilder av vintagemode och läsa om modehistoria. Men jag får erkänna att jag börjar fundera på att sy mig en femtiotalsklänning med markerad midja och vidd i kjolen. Fast jag skulle nog klä bättre i en sextiotalsklänning med A-linje.
På tal om en kvinna som ofta har klänningar med åtsittande liv och vidd i kjolen, titta på bilderna av Michelle Obama och hennes snygga klänningar: "The 7 Best Looks from Michelle Obama's Tour of Japan and Cambodia", (vogue.com).
Nedan, Retro Butterick 6022, mönster till brudklänning i retrostil, stl 32-40 och 40-48, 89 kr, (Alrups-sy.se/butik).
Fler retromönster och nyproducerade vintagemönster finns på Alrups-sy.se/retro. (Alla mönstren finns i lager, ifall ni undrar).
Kommentera inlägget här: