Februaritristess och nya Chaneldräkter

Jag har aldrig gillat februari. Det är kallt och mörkt och det känns så oändligt långt till våren. Men man får pyssla om sitt humör lite. Maken och jag har sett några bra (feelgood) filmer. Den bästa var "100 steg från Bombay till Paris", 2014, (imdb.com).
Vi har pratat om att resa till London, men just nu är planerna lagda på is (Ha, ha!). Men man kan ju resa digitalt, så jag har varit på Musée les Arts Decoratifs i Paris. De har satsat på att man ska kunna se historiska inredningar, bilder som går att "snurra" i 360 grader, (lesartsdecoratifs.fr).
Läsa är bra för humöret, och jag blir också glad av att sy. Det finns en väldigt inspirerande amerikansk blogg som heter "Goodbye Valentino.com", kolla den. Den 31 augusti bestämde sig Sarah Gunn att inte köpa några kläder på ett helt år, i stället skulle hon sy alla sina kläder själv. När året hade gått fortsatte hon att sy, både till sig själv och förmodligen även till sina två vuxna döttrar. Och hon syr jättesnygga kläder! Den damen och hennes syprojekt kan få det att klia i fingrarna på vem som helst. Titta på hennes blogg/hemsida!
Titta på vårmode är ju alltid roligt. "30 modedrömmar från haute couture-visningarna i Paris", (elle.se). Och har man en dryg kvart över kan man se Chanels haute couture visning 2015, (Youtube.com). En modeshow med vårkänsla. Lagerfeld har skapat ett isigt landskap i mitten som börjar blomma allteftersom visningen framskrider. Dräkterna är väldigt snygga. Chanel har "lekt" med längder på både kjolar och jackor, och där finns många fina detaljer.
Trevlig helg!
Nedan, VOGUE 8916, Vogue wardrobe, mönster till jacka, topp, kjol och klänning, 129 kr (Alrups-sy.se).
 
Gunilla:

Tack för tipset på en bra blogg - Goodbye Valentino. Har surfat runt på alla möjliga länkar. Det riktigt kliar i fingrarna och alla indeer snurrar runt i huvudet. När jag tittade Chanels visning 2015 så såg jag att deras jackor har raglan skärning. Precis vad jag letar efter! Har du något tips på ett mönster då jag inte lyckats hitta något:).

Svar: Goodbye Valentino är en jättebra blogg! När jag såg Chanels dräkter började jag också leta efter mönster till jackor/kavajer med raglanskärning och här är några tips på mönster:Vogue 9013, Vogue 8937, Vogue 8845 och McCalls 6709. Vogue 2859 är ett vintagemönster och har en speciell skärning, men jag tycker man kan kalla den för en raglanskärning. (Alla mönstren finns i lager.)
M. Alrup

Gunilla:

Tack för mönstertipsen. Tycker Vouge 8845 är den som kommer närmast iaf bakdelen.Jag får fundera lite för det blir ju att rita om framdelen:).//Gunilla

Svar: Ja, det bästa och mest bekväma är förstås ett mönster som motsvarar det man tänkt sig. Men det kommer snart nya mönster, mönsterföretagen kanske också har sett Chanelvisningen och blivit inspirerade, vem vet.
M. Alrup

ingvor:

Tack för alla fina länktips, det är så kul att kolla runt på dem, och bli inspirerad .
Ha en bra dag

Svar: Roligt att du gillar länktipsen. Det kommer mera ... ;)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: