Bokrea, Schiaparelli och en byxkjol

Jag var på bokrea i onsdags och kom hem med åtta bokfynd. Mest nöjd var jag med "Schiaparelli & Prada - Impossible Conversations", en bok om/från utställningen med samma namn på Metropolitan Museum of Art, i New York 2012. Jag betalade 79 kr (!) för den. Jättefin bok med många, många snygga bilder.
Ett annat boktips från bokrean i år är "Sy dina egna kläder". Jag har den redan och det är en utmärkt uppslagsbok när man till exempel ska sy i ett blixtlås eller göra ett handsytt knapphål.
Sedan har ju utställningen "ASYLUM: När modet flirtar med konsten" öppnat på Kulturhuset uppe i Stockholm. Eftersom jag är intresserad av Elsa Schiaparelli så funderade jag på att åka upp och titta på den i vår, men när jag läste recensionen om den i SvD i går så började jag tänka om. Utställningen är säkert väldigt bra, men det verkar som om Schiaparelli-delen av utställningen är ganska liten. Se "Kärleksflirt som går under ytan", 26 feb (svd.se), och pressbilder från utställningen Asylum. I artikeln i SvD nämns att det finns en kopia på skelettklänningen på utställningen, men att originalet aldrig lämnar Victoria & Albert Museum i London, se bild: The Skeleton Dress, (vam.as.uk).
Det finns ett par andra utställningar som jag gärna vill se i vår och sommar, och ibland måste man prioritera.
Elsa Schiaparelli "skapade" byxkjolen och det blev skandal när hon bar den 1938, "Schiap in culottes", (pinterest.com). Jag tycker att byxkjolen är ett mycket praktiskt plagg, perfekt på sommaren när man cyklar eller är ute i båten och inte vill ha shorts.
Nedan, BURDA 6905, mönster till byxkjol, 95 kr, (Alrups-sy.se/butik).
 
ingvor:

Å jag var oxå på rean, men den boken Schiaparelli & Prada: Impossible Conversations hitta jag inte, så synd, skulle vilja ha den.
Ha en bra dag

Svar: Så synd. Jag kollade på nätet på både Bokus och Adlibris men den fanns inte med på rean där heller. Jag såg den i Akademibokhandelns reakatalog innan rean och jag trodde att den gäller hela landet. Hoppas att du hittade något annat intressant på bokrean :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: