Har varit på utställning med femtiotalsmode i Paris

Jag har ont i fötterna. Men det kan det vara värt. Jag och maken har gått omkring i Paris hela dagen. Jag var på femtiotalsutställningen på Galliera, musée de la mode de la ville de Paris tidigare i dag. Maken var med, en stund, han gav upp när det gått en timma och jag fortfarande stod i första rummet och glodde på eftermiddagsklänningarna och deras sömmar. Utställningen var bättre än jag förväntat mig. Här fanns klänningar av Dior, Chanel, Fath, modehuset Lanvin, och många fler. Och det fanns eftermiddagsklänningar, kappor, dräkter, aftonklänningar, solklänningar, korsetter, och bikinis, och skor, handskar och hattar!! Jag tog faktiskt en bild på the bar dress, (den kända dräkten från Dios New Look kollektion februari 1947), sedan kom vakten och sa att man inte fick fotografera.
 Om man befinner sig i Paris till och med 2 november i år så är utställningen absolut värd ett besök. Jag köpte boken om utställningen också, så har jag något att "gotta" mig åt när jag kommer hem.
Det har varit väldigt varmt i Paris både i dag och i går, rena sommarvärmen, och vi har suttit ute och ätit både på dagarna och kvällarna. I morgon hoppas jag att vi kan åka Batobus hela dagen, ett billigt och trevligt sätt att förflytta sig till olika ställen runt Seine.
Utsikt från en av Paris broar i går kväll.
Nedan, Vogue 2401, Vintage Vogue, circa 1952, mönster till retroinspirerad klänning, 155 kr, (Alrups-sy.se)
 
Kommentera inlägget här: