Möt den franska våren!


Fick ett mejl (reklam) från Bokus innan påsk som de kallade "Fransk vår". De tipsade om franska böcker och böcker om Frankrike och Paris, tackar!. Egentligen skulle min man och jag ha varit i Paris förra veckan, men av olika anledningar sköt vi upp resan (igen), (mitt fel, faktiskt) och beställde i stället en resa till Turkiet senare i vår, och med hela familjen. Fast jag är bra på att resa i fantasin. Jag köpte "Boken om mademoiselle Oiseau", den var mycket fin, väldigt "parisisk". Sedan har jag läst om Dries van Notens utställning, Inspirations på Les Arts Décoratifs i Paris, museet ligger i en av Louvrens flyglar ut mot Tuil. Googlar man på bilder från utställningen får man en bra översikt. Amerikanska Vogue har skrivit en artikel om utställningen som är bra "Dries van Noten's Inspirations: An Inside Look", Vogue.com. Hade jag varit i Paris förra veckan skulle jag även ha gått till Palais Galliera och sett på deras utställning om modefotografier - Papier Glacé (Palais Galliera Musée de la Mode de la ville de Paris.) 
På Dries van Notens utställning lär "the Bar dress" vara med, dräkten som fanns med på Diors första New Look utställning 1947, (Dior kallade kollektionen för la Corolle. lyssna gärna på Stil i P1 - "Christian Dior, en konservativ man bakom en radikal moderevolution"). The Bar Dress, eller ett exemplar av den, finns i modemuseets lager och de tar fram en i bland.
Förutom utställningarna skulle min man och jag ha promenerat i solskenet, suttit på cafeerna och tittat på folk och njutit av våren. Fast våren i Trollhättan är inte dum den heller, trots förkylningar.
Nedan, mönster till retroinspirerad dräkt av "Gertie", som liknar the Bar Dress. Butterick 5962, Patterns by Gertie, 89 kr, (Köp mönster från Alrups-sy.se)
Bild på den "riktiga" Bar Dress från februari 1947, Dior
 
Kommentera inlägget här: