Dior and I, Raf Simons

I måndags fick jag hem filmen Dior and I, i brevlådan. Läs mer: (diorandimovie.com) Äntligen!
Jag har verkligen sett fram emot att få se den. men det har varit en del motigheter. Filmen skulle visas på bio Roy på Avenyn i Göteborg i september. Sedan flyttades visningen fram en månad och de hade inte många föreställningar.
Jag köpte faktiskt biljett och tänkte åka ner till Göteborg och se den på Bio Roy på Avenyn tisdagen den 13 oktober. (Jag hade deadline på en översättning den 12 oktober).
Sent på måndagskvällen kom Filip hem från judoträningen och han hade brutit nyckelbenet. Först åkte vi till NÄL, och där fick vi besked att åka till Uddevalla sjukhus eftersom regionens ortopedavdelning finns där. Vi kom inte hem förrän halv fem på morgonen och sedan fick jag kolla det sista på översättningen och mejla den så att förlaget hade den före kl. åtta. Sedan sov jag. Jag orkade inte åka till Göteborg och gå på bio klockan 15:20 på tisdag. Så jag missade Dior and I.
Men som sagt i måndags kom filmen på DVD. Och den motsvarade mina förväntningar! Det handlade om mode, modehuset Dior, Raf Simons, (sv.wikipedia.org), och hur man syr kläderna. Det är modehistoria om Christian Dior och man får till och med några glimtar från Diormuseet, hans barndomshem Granville i Normandie, (musee-dior-Granville.com). Filmen visar hur Raf Simons jobbar och det handlar om hans arbete, inte om hans privatliv som i filmen om Yves St Laurent (som jag för övrigt blev besviken på). Här får man se mycket från Diors syateljéer och hur de syr, klipper, nålar ... Filmen är jättebra. Se Raf Simons första visning modehuset Dior på film - "Christian Dior / Fall Winter 2013-2014 / Full Show", (Youtube.com).
Den här bilden tog jag på ingången till Dior, avenue Montaigne, en söndag förra året i början av oktober.
I en scen i filmen är man i ateljén på natten och man kan föreställa sig att Dior spökar där. Det sägs att han faktiskt gör det ;)  Läs gärna artikeln: "Filming With the Ghost of Dior", (vogue.co.uk).
Och senare på måndagen offentliggörs det att Raf Simons slutar på Dior. Han har sagt upp sig och vill koncentrera sig på sitt eget märke och sitt privatliv. Grattis, får man väl nästan säga. Han har varit på Dior i tre år och det kanske räcker. Under dessa år har han fått mycket beröm och mottagit CFDA International Award, se film där man presenterar Raf Simons "verk", "Raf Simons International Award Presentation - CFDA Fashion Awards", (Youtube.com).
Här är några artiklar där man skriver om Raf Simons och att han slutar: "Raf Simons lämnar Dior", (elle.se) och "Raf Simons bästa Diorvisningar", (styleby.nu/instagram). Se fler bilder och läs artikeln på brittiska Vogue: Raf's Dior Story, (vouge.co.uk).
Nedan två bilder på Diors skyltfönster från förra året i oktober.
Nedan två bilder på detaljer som jag tänkte att man kunde inspireras av och brodera en blomma/mönster/växt "ovanpå" ett veck på en klänning eller en kjol.
Läs gärna några tidigare blogginlägg som jag gjort om Dior: "Tröstar mig med Dior",
2015-07-23; "Har varit på femtiotalslutställning i Paris", (2014-10-18); "Möt den franska våren", (2014-04-20).
Nedan, om man vill kan man ju sy en klänning inspirerad av "New Look"-stilen, eller ;)-
Butterick 5556, mönster till klänning i retrostil, circa 1955, 89 kr, Alrups-sy.se/butik.
Fler mönster till kläder i retro/vintage stil finns på vår retroavdelning: Alrups-sy.se/retro.
 
Kommentera inlägget här: