Jag besöker Austenland

Just nu håller jag på att översätta en roman som utspelar sig i London i början av 1800-talet, den sk regencyperioden och försöker komma i rätt stämning för detta.
Bilden ovan är från de historiska dräkterna på Victoria & Alberts museum i London.
Det var ett tag sedan jag översatte historiska romaner så jag behöver anstränga mig lite. Det sociala samspelet var mer formellt och dessutom behöver jag sätta mig in i ordförrådet, (kläder, möber, fortskaffningsmedel etc). 
Mitt bästa (och trevligaste) knep är att se filmer och läsa böcker som utspelas under den aktuella tidsperioden, och att anteckna ord som förekommer.
De senaste veckorna har jag sett Jane Austen-filmer, den senaste var Förnuft och känsla från 1995, (sv.wikipedia.org, Obs! spoilervarning), med bl a Emma Thompson, Hugh Grant, Kate Winslet och Alan Rickman. Den är bra, kort sagt. 
Fler filmtips om man vill vara i Austenland i fantasin - 
Stolthet och Fördom, tv-serie 1995, med Colin Firth och Jennifer Ehle, (sv.wikipedia.org)
Mansfield Park, film 1999, (sv.wikipedia.org)
Övertalning, tv-film 2007, (sv.wikipedia.org)
Emma, film 1996, med Gwyneth Paltrow och Ewan McGregor bl.a. (sv.wikipedia.org).
(Självklart finns det många fler Austen filmer och tv-serier, men dessa är mina favoriter, just nu).
Vad det gäller böcker avstår jag från Jane Austen.
Den här gången läser jag Blackmore av Julianne Donaldson, (bokus.se). Jag köper gärna storpocket, de är så bekväma att "jobba" med. När jag är klar med böckerna är de fulla av anteckningar och gula överstrykningar. Dessutom känns det lite ... fel att göra så med inbundna böcker, men det händer det också.
Här kommer mönstertips till er som vill sy något från regencyperioden.
Nedan, Butterick 6573, mönster till herrkläder inspirerade från 1800-talet.
Fler mönstertips (20180426) i samma kategori, historiska dräkter inspirerade av 1800-talet och regencyperioden, och Jane Austen:
Fler mönster till historiska dräkter finns här: http://www.alrups-sy.se/lajv.html 
Ett tips på manlig klädsel som man kan ha under alla tidsperioder (nästan) är KILT!
Mönstertips på herrkilt - Burda 2515 (obs endast eng sybeskrivning) och mönster till klassisk kort figursydd jacka som passar ihop med herrkilt - Burda 2530. 

Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna Alrups-sy.se prislista
Titta på webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan.
Ring (073-5616384) 
eller mejla (e-post: [email protected] ) din beställning. 
Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.

Kommentera inlägget här: