Nysytt - festjacka med paljetter, burda 6610

Det glittrar av paljetter överallt denna jul. I synnerhet på golvet hemma hos oss.
Eftersom jag hade ett paljettyg i tygsamlingen så fick jag idén att sy mig en festjacka. Perfekt när man gillar svarta kläder och den passar ihop med både svarta byxor/jeans och klänning.
Det är ett ganska tunt chiffongtyg med påsydda paljett"ringlar", se bild, och jag valde ett gråsvart fodertyg. 
Se inspirationsbild från tidning och min skiss som jag gjorde innan jag började välja mönster.
Ju mer mönstrat/uppseendeväckande tyg desto enklare mönster, det är en bra regel.
Burda 6610 Super Easy, passade bra, se bild nedan. Mönster till jacka och topp/tunika. (Beställ mönster från Alrups-sy.se i Trollhättan.) 
Först sydde jag en toile/provplagg. Det där paljettyget var väldigt dyrt och det har legat i flera år och väntat på att jag skulle få inspiration, och då är det bäst att göra ett provplagg först och föra över eventuella ändringar till mönstret. Jag fick korta ryggen kanska högt upp. Efteråt insåg jag att insnitt bör helst slopas, det var besvärligt att sy med alla dessa paljetter som skvätte omkring, så jag borde hållit ner antalet sömmar till ett minimum. 
Perfekt med ett Super Easy mönster.
Jag klippte till med paljettyget på rätsidan, det har jag läst någonstans att man bör göra eftersom det är lättare vid eventuell mönsterpassning.
Och jag sydde på fodret à la Chanel, dvs sydde på fodret direkt på tygdelarna. Sydde ihop delarna och vände jackan till avigsidan. Sedan putsade jag tre av de fyra sömsmånerna och lade över den sista sömsmånen av fodertyget (1,5 cm) över de andra (putsade, smala) sömsmånerna på insidan, vek in prydligt och sydde fast kanten för hand.
Har läst om att de gjorde (gör?) så här i Chanels ateljé och att det mesta av jackorna är handsydda. Målet är att insidan av jackan ska bli riktigt fin och prydlig.
Så här blev jackan. När jag provade den föredrog jag att ha V-ringning och jag gjorde den lite vidare i framstycket för eventuell knäppning.  
Nu funderar jag på att sätta en liten ficka på insidan av jackan, lämpligt till en näsduk och ett kontokort. En kavajficka, typ. Ganska djup och smal. Får väl se om det blir av.
Mönstret, Burda 6610 var helt perfekt till den här enkla modellen, och det är ett bra basmönster också.
Intresserad av Burdamönster - Se Alrups avdelning med burdamönster.
Fler mönster till jacka, kappa, m. m. - Se Alrups mönsteravdelning för jacka/kappa/cape/väst.

Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna vår prislista - alrups-sy.se/prislista
Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från 
Alrups-sy.se i Trollhättan.
Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]) din beställning. 
Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.
 
Kommentera inlägget här: