1:a advent i Antibes

Maken och jag tog en långhelg och åkte till Frankrike, till Antibes närmare bestämt, för att hälsa på goda vänner som har en lägenhet där. Man hade hotat med regn och blåst i väderleksrapporterna så vi var väl förberedda med paraplyer och varma ytterkläder. Men det är just i sådana lägen som ödet blandar sig i och det blir solsken och varmt. 
På torsdag kväll när vi kom regnade det våldsamt, men sedan var det sol hela helgen. Maken hade varit smart och tagit med sig solglasögon, men inte jag, tyvärr Hur som helst så fick vi tre fina soliga dagar nere på Rivieran. 
På fredagen skulle vi egentligen åka till Italien och gå på marknad i Ventimiglia, men det visade sig att det var strejk i Italien så vi skulle bara ha kommit till Menton. Det blev ändrade planer. Vi åkte till Valbonne och gick omkring på gatorna och i de små gränderna. Där har man marknad varje fredag, berättade våra vänner. 
Ett av fruktstånden var helt magiskt.
Vi åt lunch vid ett litet torg, på restaurangen som syns på bilden, Café des Arcades, spädgris med inbakad "potatiskaka", och rödvin till. Gott, gott. Lägg märke till att höstlöven hänger kvar. Jag studerade fransyskorna så diskret som möjligt, i synnerhet de som var medelålders. Precis som så många andra undrar jag hur de bär sig åt för att vara så "chica". Det var många som hade på sig caper och sjalar och det var ju perfekt väder för det och de flesta hade byxor, men inte jeans, och makeupen var diskret men snygg. 
På eftermiddagen och kvällen åkte vi runt i Antibes och i Cannes. Här är en bild från stranden i Antibes. Det är ju 26 november och stranden är ganska öde, men den är inte helt övergiven. Det var många som promerade och satt i solen och njöt, och det var även en del segelbåtar ute ...
Kvällen avslutades med att vi åt sniglar till förrätt och sedan fondue. Vi var både trötta och nöjda.
På lördagen började vi med att åka pariserhjul i hamnen i Antibes och sedan gå omkrin och titta på de osannolikt stora och lyxiga båtarna. 
Fantastisk utsikt, (tur att man inte lider av svindel). I bakgrunden syns de snötäckta alperna. 
Maken uppskattade den här delen av resan ...
Vi gick omkring i gamla staden i Antibes, tittade i affärer, drack kaffe, tittade på marknaden på torget, (jag köpte en brosch) och hade allmänt trevligt. Det var varmt i luften och solen sken, och luften var klar, som en härlig höstdag ungefär. 
Jag lade märke till att småflickorna leker lika ivrigt som pojkarna, men att de är väldigt "flickigt". De hade jackor och kjolar med tjocka strumpbyxor under, men praktiska skor. Vi gick förbi ett par lekplatser och såg även en liten flicka som åkte fram och tillbaka på en kickbike. De rörde sig fritt och verkade helt obekymrade om att de i mina ögon var väldigt fint klädda och hade kjol på sig. Det är kanske det som fostrar fransyskorna att alltid vara chica i alla lägen, de ser det som helt naturligt att vara snyggt klädda. Bara en fundering. 
Vi stannade framför det här konditorifönstret och funderade om bakverken verkligen var äkta, eller om de var konstgjorda, och det kan man faktiskt undra. Skyltningen var i alla fall vacker, (och väldigt symmetrisk).
Vi åkte bil längs Promenade Anglaise i Nice och sedan åkte vi upp till en bergsby som heter Eze. På vägen upp stannade vi för att beundra utsikten.
Vi gick upp i byn vid skymningen och så här såg det ut klockan sex på kvällen. Utsikt från ett café som låg högt upp i byn.
Så fort solen försvann som blev det kyligt så efter en snabb kopp kaffe gick vi nedåt igen. Här fanns absolut inga bilar, bara trånga gränder. 
På kvällen åt vi ost och drack vin och spelade sällskapspel. Maken och jag vann, och det var han glad för. (Han avskyr att förlora i spel.)
I går söndag, åt vi frukost i lugn och ro. Jag hann till och med sätta mig ute på terrassen och läsa en stund och njuta av att se havet framför mig och de snötäckta Alperna till vänster om mig. Våra vänner har verkligen ett underbart "semesterställe". 
Vi hann  med att se lite mer av Antibes och åka runt längs gatorna mot havet.
Det var söndagsstämning och människor i alla åldrar var ute och rörde på sig i solskenet. Man promenerade och en del sprang förstås (klädda i väldigt chica träningskläder) och vi såg många män som ägnade sig åt franska mäns söndagsnöje - cykling (iförda mycket avancerade cykelkläder och med modern utrustning).
Vi såg några personer som faktiskt badade och några som snorklade, men de hade på sig torrdräkt.
Fast jag såg även några damer med pälskragar och dyra jackor. Här kunde man se alla varianter.
Vi hann även äta lunch på en restaurang nere vid stranden innan det var dags att åka hem. Jag var väldigt fascinerad av att alla båtar ligger med aktern in mot bryggan, även de mindre båtarna, och kollade hur man hade löst det praktiskt.
På flygplatsen i Nice fick jag syn på den här lilla sjömansklänningen i velour, (av märket Petit Bateau), och kunde inte låta bli att ta en bild. (Nej, nej, jag köpte inte någon, jag har inga barnbarn än, och dessutom var den för dyr. Men jag skulle gärna sy en liknande, bara för skojs skull.)
Jaha, och nu är det måndag och jag är hemma igen. Vi sätter upp adventsljusstakarna i kväll i stället och sonen överraskade oss med att ha städat när vi kom hem. Han försöker väl fjäska för tomten kan tänka...
Vi var väldigt nöjda efter vår soliga helg i Antibes och vi hoppas att även Ann-Christin och Håkan hade en trevlig helg.
Nedan, Vogue 9043, Little Vogue, mönster till kappor och jacka, 89 kr. 
Är man sykunnig och gillar den typiskt franska chica klädstilen till barn så har Vogue en specialavdelning för mönster till flickkläder - Little Vogue.
Vi har alla dessa barnmönster i lager, plus 7000 mönster till ;)
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring eller mejla din beställning. Vi kan skicka samma dag. 
Ann-Christin:

Jo även Håkan och Ann-Christin hade en mycket trevlig helg och önskar er välkomna igen!

Kommentera inlägget här: