Modeutställningar i London i sommar

Vi har ställt in den planerade Londonresan, av flera orsaker. I nuläget kändes bättre att skjuta upp den till hösten i stället. 
Maken och jag hade lovat vår yngste, 15 år, att vi skulle åka till London några dagar om han fick bra betyg i engelska. (Snacka om muta, men ibland säger man sådant i förvirrade ögonblick och sedan är man tvungen att stå för det.)
Jag hade förberett mig, oss, och kollat vad som är på gång just nu i London, i synnerhet vad det gäller utställningar.
Vi tre som ska åka är inte intresserade av samma saker, men jag nöjer mig med att berätta om det som handlar om mode och modehistoria, dvs mina intresseområden.
Victoria & Albert pågår just nu en utställning om underkläder (den pågår ända till 12 mars 2017) - "Undressed: A Brief History of Underwear", (vam.ac.uk.)
Massor av klänningar och modehistoria, kunglig sådan, finns att studera på Kensington Palace "Fashion Rules Restyled", (www.hrp.org.uk/kensington...) och utställningen pågår till januari 2017.
Sedan hade jag tänkt titta in på Tate Modern och National Gallery. Här är en lista på Londons 10 mest populära museum. Jag hade gärna gått på den nya Absolutely Fabulous filmen som jag tror ska ha premiär i England 1 juli.  
Fler tips finns på Time Out, (timeout.com/london).
I en tidning läste jag om ett modemuseum som finns i Bath, och det ligger ju inte långt från London. Läs gärna på deras hemsida. På detta museum har de massor av intressanta aktiviteter och teman, och modehistoria. Visst låter det intressant! Fashion Museum Bath, (fashionmuseum.co.uk).
Nedan, burda 6709, mönster till "festkorsett"/festtopp", (köp mönster on-line Alrups-sy.se
 
 Nedan, Simplicity 1139, mönster till historiska kläder, korsett och underkläder, 1800-tal, (köp mönster on-line Alrups-sy.se
Maria Gustavsdotter:

Hej. Hittade din sida då jag letade efter en klänning att ge en påhittad person. Jag skriver historiska romaner. Och tack! Jag kommer att ha mycket nytta och nöje av den.

Svar: Hej. Trevligt att du gillar min blogg. Just nu läser jag en roman som utspelar sig under slutet av 1800-talet i Paris och jag läser även om modehistoria från den tiden. Det lär snart synas i bloggen.
M. Alrup

Kommentera inlägget här: