Två sköna egensydda grå klänningar

Nu har jag sytt två sköna grå hemmaklänningar i sweatshirt tyg, plus lite överblivet tyg.
Först sydde jag den här, med raglanärm och lite utställd kjol. Jag ville att den skulle sitta åt lite mer strax ovanför midjan så jag mätte och klippte av mönstret och sydde några insnitt. Tittar man noga syns det. Till kjolfållen och ärmfållar använde jag tvillingnål. Klänningen är väldigt skön och varm.
Jag använde New Look 6298, mönster till klänning, 89 kr. Se bild nedan. (Alrups-sy.se/butik)

När den första klänningen var färdig hade jag en långsmal bit kvar. I lapplådan hade jag en bit vit sweatshirttyg, fast lite tunnare än den grå, och då tänkte jag på Burdamönster 6691, mönster till klänning, 109 kr. Jag använde det grå tyget till mittdelarna fram och bak, och den vita tygbiten till ärmar och sidostycken. Den andra klänningen ser ut så här:
 
 Den här klänningen är också jätteskön, lite svalare. Halsringningen var lagom och passade mig utan ändringar och jag sydde en kantsöm för hand från rätsidan. Se bild på Burdamönster 6691 nedan. (Alrups-sy.se/butik)

Båda mönstren kan rekommenderas. Vill man se på fler klänningsmönster, titta här: Alrups-sy.se/klänningar
ingvor:

Dom var snygga.
Ha en trevlig helg

Svar: Tack, jag har fått lust att sy klänningar igen. Bäst att passa på ;)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: