Ny klänning

Jag ska på en viktig "bjudning", eller middag, på fredag, och jag har faktiskt ingen fin klänning i garderoben. I går tog jag ledigt på förmiddagen och gick ut för att köpa en sådan. Jag brukar sy mina sommarklänningar själv, men här krävdes något snabbt, och snyggt. Jodå, jag hittade en, och jag fick väldigt bra hjälp i affären. Jag insåg att det var länge sedan jag provade klänningar i butik. Min kropp har förändrats. Åldern, och kanske lite för mycket god mat och vin, sätter sina spår. Förstås. Numera passar min kropp bäst i klänningar med A-linje, eller modeller som sitter åt lite i mellangärdet och med vidd nertill.
Man märker kanske inte förändringarna lika bra när man syr sina klänningar själv. Har man rejäla sömsmåner så lägger man ut när det behövs och tar in på andra ställen. Så nu ska jag titta efter mönster med lite annan "linje".
Här är lite tips "Klä dig rätt - så här gör du! Du väljer själv vad du vill dölja eller framhäva med dina kläder", (Femina.se).
Nedan, det här mönstret vore kanske något som passar mig, minus skärpet. Ser du att midjan sitter lite högre upp? Det får benen att se längre ut och döljer midjan, (faktiskt). (Kanske borde köpa mig ett korsett också? )Butterick 6164, mönster till klänning med olika lång ärm. 89 kr (Alrups-sy.se/butik).
Kommentera inlägget här: