Nytt: Symaskin och blå blus med vita prickar

Jag har en ny symaskin, en Janome Skyline. Från början hade jag bestämt mig för en annan maskin, men så råkade jag gå in i symaskins/sybehörsaffären på Storgatan här i Trollhättan, och då ändrade jag mitt beslut. Det fick bli en Janome istället. Jag har inte ångrat mig, vi kommer jättebra överens min nya Skyline och jag.
I helgen har jag sytt (färdigt) en ny blus, en klassisk skjortblus i blå viskos med vita prickar. (Den nya maskinen sydde väldigt snygga knapphål.) Jag använde McCalls 6436, och gjorde modell D.
Se min blus nedan.
Fördelar med mönstret: Men kunde välja kupstorlek, och ärmen hade två mönsterdelar. Det betyder att manschettsprundet hamnar i en söm och man behöver inte klippa i tyget och sy ett manschettsprund.
Nackdel? Jag tyckte att kragen var lite för bred/hög. Det tänker jag ändra nästa gång jag syr den.
Nedan, McCalls's 6436, mönster till skjortblus, 89 kr, (Alrups-sy.se).
Kommentera inlägget här: