Hela Sverige sydde... med mönsterpassning i går

Jag tycker programmet "Hela Sverige syr" är jättekul. I går gick tredje avsnittet ( Hela Sverige syr del 3, tv4.se). Tävlingarnas tema var Mönsterpassning och i första deltävlingen syddes toppar och blusar. Jag gillar att man får sömnadstips i programmet också och jag uppskattade tipset om hur man gör en ficka. Det såg riktigt enkelt ut.
Deltagarna har egna bloggar också, där de skriver om sina sömnadsprojekt. Väldigt kul. Jag gillar att se vad andra har sytt. Här är länkarna till Annas och Lisas bloggar: "Anna Neah - symester hela veckan", (annaneah.se) och "Lisa Pähn", (lisapahn.se).
I varje program får man se lite reportage om deltagarna och när "vi" besökte Lisa fick man se en skymt av en snygg omlottklänning som hon hade gjort. Jag kom genast att tänka på ett Butterick retromönster som finns vår mönsterbutik, och den modellen är verkligen "listig".
Och sedan fick jag faktiskt en beställning på just det mönstret i dag, kanske den kunden också hade sett klänningen i programmet? 
Nedan, BUTTERICK 4790, retro-52, mönster till omlottklänning med vid kjol, (Alrups-sy.se)
Så här ser mönsteröversikten ut, (Butterick 4790)
Visst ser det intressant ut? Klänningen är alltså i ett stycke fram, och avskuren i midjan bak och med klockad kjol. 
Kommentera inlägget här: