Liten utställning om Marie-Antoinette och Axel von Fersen på Livrustkammaren

I våras besökte jag Livrustkammaren i Stockholm och utställningen "I love you madly", som handlar om kärlekshistorien mellan svenske Axel von Fersen (1755-1810) och den franska drottningen Marie-Antoinette (1755-1793)
Jag är ju intresserad av historia och besöker och ser gärna allt som har med historia att göra. Därför ser jag fram emot sommaren 2019 när Livrustkammaren öppnar sina nyrenoverade utställningar. 
Har man vägarna förbi kan man gärna titta in och se den lilla utställningen. Och den är gratis. Har man yngre barn eller vill göra en utflykt med skolklassen är den ett bra mål. Materialet på webben och själva historien i sig är mycket intressant och spännande. Perfekt om man vill prata om franska revolutionen, hopplös kärlek, eller kungar och drottningars ställning under olika tidsperioder, eller varför inte mode- och dräkthistoria. Själv såg jag den bara för nöjes skull.
I kväll och i morgon kan man gå på Axel von Fersens charmkurs, om man har lyckats få biljetter (slutsålt). "En humoristisk och underhållande afton med Caroline Donath baserad på Axels dagbok och brev", (https://livrustkammaren.se/sv/kalendarium). Och 2 december (2018), kl 15 kan man gå på temavisning av utställningen "I love you madly", (https://livrustkammaren.se/sv/kalendarium)
Ibland önskar jag att jag bodde närmare Stockholm ...
Nedan har jag lagt ut några bilder från utställningen Livrustkammaren och utställningen "I love you madly", och den pågår till och med 6 januari 2019. Om man har vägarna förbi, som sagt.

Nedan, en bild på Axel von Fersen på utställningen.

Nedan, en docka med herrkläder. 

Nedan, en klänning med panier, en styv underkjol. 

Nedan, en bild av Marie-Antoinette, originalmålningen gjordes efter revolutionens utbrott. 
Kommentera inlägget här: