Syprojekt: assymetrisk tunika och byxa i linne

Nysytt i augusti 2017 - linnetunika och byxa.
Förra sommaren ville jag sy i linnetyg, och jag sydde bland annat en tunika och en byxa. Se ovan.
Sedan blev det plötsligt kallt och jag kände inte för att använda linnekläder. Nu är det snart sommar igen och då ska det bli roligt att ha mina "nya" linneplagg.
Inspirationen till den assymetriska tunikan fick jag från en bild på Pinterest, se blid av min anslagstavla.
Bilderna är från ett franskt företag som heter Amalthee.frDär finns många fina linneplagg.
Sedan använde jag ett Butterickmönster med assymetriska toppar i flera lager.
Nedan, Butterick 6172.
För att få fram en tunika som liknade den från Amalthee.fr använde jag framstyckena på modell D och bakstycket på modell B. 
Nedan, Butterick 617, modellskisser.
Men ... jag ska nog göra ett försök till. Tunikan blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. 
Och jag känner för att göra fler assymetriska plagg.
Linnebyxan sydde jag i Burda 6471, fast gjorde en linning. Bra, enkelt byxmönster, har sytt två byxor av detta mönster.
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Se gärna Alrups-sy.se prislista
Titta på webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. 
Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected] ) din beställning. 
Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.
Kommentera inlägget här: