Jag har besökt utställningen "Diana - Her Fashion Story" i London

I lördags var jag på utställningen "Diana - Her Fashion Story" på Kensington Palace i London
Det var soligt i London hela helgen, även om det mörknade ganska tidigt. Först var jag på utställningen om Balenciaga, (mer om den senare) och den var så bra att jag fick skynda mig om jag skulle hinna se utställningen om prinsessan Diana också. Tur att bussarna går så ofta i London. 
Korta fakta om prinsessan Diana, 1961-1997, (wikipedia).
"Diana - Her Fashion Story"
Bra och intressant utställning. Fascinerande flashbacks till 1980-talet.
Kläderna i utställningen var från hela hennes tid som modeikon, och plaggen var i stort sett ordnade kronologiskt. 
Det kändes väldigt logiskt med tanke på att utställningen handlade om hennes utveckling stil-, mode- och åldersmässigt. 
I början av utställningen fanns pastellfärgade långa klänningar, men även den rutiga dräkten hon hade på bilderna efter smekmånaden. Hon var ju bara 19 år när hon förlovade sig med prins Charles så man kunde se hur hennes klädsmak förändrades.
Nedan, en bild på en klänning prinsessan Diana bar på America's Cup Ball, Grosvenor House Hotel, London, 1986.
LIvet är axelbandslöst och i svart sammet. Hon hade ett svart sammetsband runt halsen och en svart och en röd lång handske till. Hon kallade klänningen "flamenco klänningen" och hennes outfit orsakade rubriker i tidningarna. 
Hennes brudklänning var inte med. 
Den mörkblå sammetsklänningen hon bar när hon var i USA 1985 och dansade med John Travolta fanns med, och den var ... magnifik, och när man såg de långa klänningarna förstod man hur lång och ståtlig Diana var. Men jag tog inte något kort på Travolta-klänningen. 
Det märktes att hon tänkt igenom klädvalen noga. När hon gjorde ett officiellt besök till Saudiarabien 1986 bar hon klänningen nedan. En klänning i gräddvit sidencrèpe designad av Catherine Walker. Den höga halsringningen och de långa ärmarna visar respekt för landets kultur och klädkoder, och de guldbroderade falkarna är en referens till värdlandets nationalfågel. Falkarna broderades sist "så att de kunde flyga över sömmarna", (citat från boken "Diana - Her Fashion Story", övers. undertecknad).
Nedan, klänningen framifrån.
Nedan, klänningen bakifrån. Se hur falkarna "flyger" på livet och sedan runt till bakstycket och nedåt på det korta släpet.
Där fanns flera dräkter som hon bara vid officiella besök, och de var (förstås) väldigt eleganta. Jag blev förvånad när jag såg hur korta många av kjolarna och klänningarna var, men så mindes jag de långa kavajerna och korta kjolarna som var moderna under 80-talet. 
Den mest spektakulära klänningen var nog Versaces klänning som hon hade på sig vid en fotografering för ett tidningsomslag 1991. Jag hörde hur en av guiderna berättade att klänningen bara var tänkt att användas ett par gånger och att den var väldigt skör. Klänningen är ljusblå, väldigt "figure hugging" och täckt med stenar och pärlor. Det broderade mönstret är olika på framstycke och bakstycke. Se bilder nedan.
Här är Versace klänningen framifrån, och under den en bild på klänningen bakifrån. 

Det finns massor på nätet om prinsessan Diana och hennes stil. 
Eftersom det i år är 20 år sedan hon dog så finns det extra mycket, och jag förberedde mig inför utställningen genom att läsa om henne. 
En sevärd utställning. 
Kommentera inlägget här: