Vogue 9204, ett mönster - tre blusar.

Jag har sytt tre blusar och använt ett mönster, Vogue 9204, ett mönster till en enkel knytblus. Ett mönster som jag definitivt kan rekommendera. Jag gjorde ett blogginlägg om det här mönstret när jag hade sytt första blusen, ifall någon är intresserad. Och där lade jag med fler länkar till bilder på knytblusar. (Alrups blogg 29 sept. 2019)
Den första knytblusen sydde jag i ett mörkblått viskostyg med vita prickar. Jag gjorde bakstycket lite längre och ärmarna lite kortare, men för övrigt följde jag mönstret. Mina blusar är större än storlek 36 som skyltdockan har, och egentligen är blusen mer åtsittande i modellen. Det syns på mönsterbilderna, längst ner.
Den här modellen var lättsydd, inga knapphål och andra krångligheter, och den var lätt att variera. 
Nästa sydde jag i ett festtyg med guldtråd. Här gjorde jag rosettbanden lite smalare, och bak och framstycket är lika långa. 
Den tredje blusen sydde jag i vit viskos och med en svart rosett. Sedan gjorde jag en manchett till ärmen och gjorde manchetten som ett knytband. Det har jag sett på många blusar ute i butikerna nu. Det är därför jag nålade upp ärmen fram så att det skulle synas att det är ett knytband. 
Så här ser mönstret ut, Vogue 9204, mönster till knytblus. s 6-14 (stl 32-40) och s 14-22 (stl 40-48). 115 kr + frakt.  
Nedan, så här ser mönsterskisserna ut. Vogue 9204.
Knytblusen är en klassiker, men vill man inte ha något "knyt" så kan man bara göra en vanlig v-ringad blus. Den sitter bra över axlarna, tack vare axeloket i ryggen.
Det är smart att använda ett mönster flera gånger. Dels gör man förbättringar och du kan enkelt göra variationer när du vet hur mönstret/modellen sitter.
Här kommer inspiration från två skickliga och kreativa "sömmerskor", två av de mest inspirerande bloggarna jag vet.
Först Anna Neah, här är flera olika modeller som hon har sytt upp av ett antal mönster: "Anna Nea - Mina mest uppsydda favoritmönster ...", (annaneah.se). Mycket inspiration! 
Efter att ha sett Anna Neas jättefina klänningar i bardotrutigt, eller gingham, så har jag börjat leta efter rutiga tyger. 
Och sedan Sarah Gunn, som har bloggen Goodbye Valentino: "3 Dresses 3 Fits 3 Looks", (goodbyevalentino.com) Hon har sytt tre klänningar av samma mönster. 
Jaha, nu ska jag sy lite på en jacka i blommigt möbeltyg en stund, återkommer med resultatet. Hoppas jag.
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.  
ingvor:

Så snygga, det vit svarta tycket jag var riktigt häftig.
Ha en bra dag

Svar: Ja, jag är nöjd med dem. Nu ska jag testa ett annat mönster, men det här Voguemönstret kommer jag att spara och använda igen. Ha en fin dag.
M. Alrup

ingvor:

Så snygga dom är, den vita med svart rosett tyckte jag var häftig.
Önskar dig en bra dag

Kommentera inlägget här: