Lite funderingar och det japanska paret Bon och Pon

Titta på bilderna på Bon och Pon. www.instagram.com/bonpon511
Bon och Pon är ett japanskt par, 60 och 61 år, som publicerar bilder på sig själva på Instagran där de har matchande klädsel. De är jättefina, både personerna och kläderna. Jag hittade dem på Instagram tack vare en liten artikel på Feminas hemsida. "Japanska paret gör succé på Instagram - matchar sina kläder varje dag", (femina.se). 
Jag hade deadline på en översättning i går så i dag tar jag det lite lugnt, jag tittar vad favoritbloggarna haft för sig och ska sy lite. (Dessutom är det min tur att städa.)
När jag var inne på "Ruta ett" hittade jag en länk till en utställning i Göteborg av en japansk textilkonstnär Shogu Hirata. Det lät väldigt intressant och bilderna var inspirerande. Tack för detta. Ska nog ta en tur till Göteborg, gå till utställningen och sedan har jag lust att gå och titta på fina tyger på Gårda Textil på Kungsgatan, och titta in på Knappkarlsson, Kyrkogatan 34 i Göteborg, "Sveriges största och mest välsorterade affär för sy- och inredningstillbehör". Gårda Textil håller på och förbättrar sin hemsida och man kan tydligen beställa via nätet nu. Bra att veta, då kan man åka dit, se ut ett tyg och sedan beställa det hemifrån.
Här hemma flyttas det om i rummen. "Lilleman", (16 år och 189 cm lång) ska flytta ner i källaren, vilket vi är glada för eftersom han har börjat spela trumpet (!) och sedan ska tydligen mellansonen flytta hem en månad innan han sticker till Nya Zeeland. Vi flyttar hela tiden saker från det ena rummet till det andra. Jag befinner mig i en fas där jag vill slänga och organisera i hela huset, och det passar bra när vi "roterar" i rummen.
Jag sorterade i Alrups mönsterlager där jag har sparat mönster som utgått ur sortimentet, många är riktigt fina men det är lika bra att sälja dem. Nu håller jag på att lägga ut dem på Alrups-fyndsida. Har sålt tre av fyndmönstren i dag så jag ska uppdatera sidan senare och dessutom lägga ut fler. Jag ska måla om fönstren inomhus också ... Fast inte i dag. Eftersom jag jobbade hela helgen kan jag gott ägna mig åt att koppla av, läsa och kanske sy lite.
Blev så inspirerad av Anna Neahs bloggar om favoritmönster: annaneah.se - favoritmönster . Där fanns olika klänningar i Ginghamrutor/bardotrutigt och nu ska jag ta fram ett svart-vitt rutigt tyg ur "tygsamlingen" och börja sy något inför våren. Kanske skjortklänningen nedan. Sålde just ett sådant mönster till en kund som köpte fem vintagemönster på en gång. Flera kunder har sagt att de uppskattar att vi har samlat vintagemönstren på ett ställe - alrups-sy.se/retro
Nedan, Simplicity 1166, mönster till "Misses Vintage 1950's" blus, kjol och solbehå. 
Datorn och Internet är verkligen intressant. Nu har jag suttit här i två timmar och knappt märkt att tiden har gått. Måste nog välja om jag ska städa och läsa, eller städa och sy. Svårt val.
Kommentera inlägget här: