Nysytt - randig topp och vita byxor, New Look 6216

Jag har sytt lite sommarkläder till mig själv. 
Nedan, bild på topp och byxor, New Look 6216, Easy.
Jag ville sy en enkel topp, så enkel som möjligt, och det var den här verkligen. Mönstret till toppen är avsett för stretchtyger, och mönstret till byxorna har dragsko i midjan och fickor. Jag köpte ett blå-vitt randigt tyg till toppen och vitt bomullstyg till byxorna. Som vanligt krånglar jag till det med halskanten, men det blev godkänt till sist. 
Se mönsterskiss nedan. Mönstret rekommenderas.
Det gick fort att sy, även om jag ändrade lite. Benen på byxorna var för vid nedtill så där tog jag in och fickpåsarna ritade jag om till två separata delar, inte en del som satt ihop mitt fram. Sedan "skar" jag ned dem fram eftersom jag inte tycker om när linningen sitter för högt upp i midjan. Och med denna förklaring vill jag ha sagt att det var lätt att ändra på mönstret, byxorna, så att det blev bekväma.
Så här ser mönstret ut.
Ska nog testa att göra en topp med långa ärmar också, och kanske göra med V-ringning. Och det ska bli ett par mörkblå byxor också. Jag tycker att det är ganska tråkigt och svårt att sy byxor och få passformen bra, men just det här mönstret passade mig, även om jag fick ändra en del.
New Look har flera s k minigarderober eller mönsterset, som innehåller mönster till flera olika plagg. Se mer här: Alrups-sy.se New Look-minigarderob m.m. 
Köp mönster on-line från Alrups-sy.seTitta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Kommentera inlägget här: