Mode- och dräktutställningar i Sverige i sommar

Nej, jag har inte semester än.
Men den här förmiddagen ska jag ta en andningspaus och göra en lista på intressanta utställningar i Sverige i sommar och förhoppningsvis hinner jag se en eller två.
Linköping - "Pärlor, paljetter och politik - ett dynamiskt 1920-tal.", Östergötlands museum, 1 apr 2017 - 25 feb 2018. En utställning om 1920-talet och främst 20-talsmode. 
Stockholm - "Minnets kläder. Mode ur Tonie Lewenhaupts samling", Thielska galleriet, 17 juni - 1 okt 2017. Tonie Lewenhaupts dräkt/modesamling. Här visas couture mode från hela 1900-talet. (Jag antar att det är en utökad utställning av den som förra sommaren visades på Röhsska i Göteborg, se även alrupssy.blogg.se 20160701.) 
Malmö - "Randigt, rutigt, prickigt", Slottsholmen Malmö, "visas till slutet av 2017". "Ur museets rika textilsamling lyfter museet fram kläder i dessa tre mönster, och dessutom visas 13 specialgjorda kreationer av elever från Tillskärarakademin Malmö".
Helsingborg - "African Catwalk - Per-Anders Pettersson", Dunkers Kulturhus, 8 sept - 26 nov 2017. 
Öland - "Lars Vallin - Fashion Stories", Vida, 1 juli - 1 okt 2017. Utställningsturnén fortsätter, (hurra). Jag har sett den två gånger först i Stockholm 2011 och sedan i Borås 2015, alrupssy.blogg.se 20150626. Den växer tydligen ständigt. Ska passa på och gå på den igen om jag får möjlighet.
Borås - "Klädd för sport - från bloomers till mamils", Borås Textilmuseum, 1 juni - 20 aug 2017. Sportklädernas historia. (Bloomers = byxkjol som från början användes av sportintresserade damer, och väldigt praktiskt när man cyklade.)
Kungsbacka, Tjolöholm - "Dräkter från Downton", Tjolöholmsslott, 28 jan - 30 dec 2017. Historiska dräkter/mode visas i tidstypisk miljö, dvs början av 1800-talet. Det här är säkert en sevärd utställning. Och Kungsbacka ligger inte så långt från Trollhättan. Filmkläderna från Downton Abbey-serien har ställts ut tidigare i Sverige, på Hallwyllska palatset i Stockholm 2012. Jag såg utställningen 2012 på Hallwylska och jag vill gärna åka till Tjolöholm i år och jämföra lite. Det är extra fint att se dräkter i "rätt" historisk miljö. 
Skokloster, "Jane Austens värld", Skoklosters slott, 1 juni - 1 okt 2017. Här visas kläder från filmatiseringar av Jane Austens böcker. Förra året hade Tjolöholms slott en liknande utställning, och jag kom dit 1 dag för sent! Jag missade den alltså, och jag blev besviken. Men nu har jag en ny chans. Problemet är att det är en bit att köra. Förutom utställningen finns det även en del aktiviteter, se här:
Program Skoklosters slott, sommaren 2017. (kopierad från deras hemsida).
"1/7, 8/7, 15/7, 22/7 och 29/7: Oh dear! - dramatiserad visning med hushållerskan eller betjänten genom utställningen.  
19/8: Jane Austen-bal - en helkväll med dans och musik i sann Austen-anda.
19/8: Jane Austen-picknick - mat och sällskap i slottsparken.
19/8: Fashionable a la Jane Austen - föredrag och dräktvisning av empirtidens mode.
20/8: Hedvig Charlotta Nordenflycht och Rousseau - en fiktiv duell i ord och toner.
17/9: Tesalong med föredrag - tema Jane Austen"
Visst finns det många aktiviteter som är lockande.
 
På Tjolöholms slott förra sommaren hade man också anordnat aktiviteter med koppling till Jane Austen-utställningen, bland annat en picknick. Och man uppmuntrade "gästerna" att ha på sig tidstypiska kläder. 
Nedan, en bild på två picknickgäster klädda i tidstypiska kläder.
Tack för att jag fick lägga ut bilden, Liselotte! Fler bilder kan ni se på bloggen: bylijo.se - jane austen. Kläderna är hemsydda. Det ser väldigt mysigt ut att ha picknick i 1800-talskläder! 

Är man intresserad av att sy historiska dräkter - se på Alrups-sy.se/lajv, vår specialavdelning för mönster till historiska dräkter.  Och läs gärna vad jag har skrivit/bloggat om historiska dräkter och mönster - alrupssy.blogg.se. kategori:monster-till-historiska-drakter
 
Nu är 7 juli  och jag har inte ens hunnit tänka på semester och utflykter än. Datorn har krånglat och försenat både årsredovisning och översättningar, plus att vi renoverar hemma. I början av sommaren skämtade jag och sa "Semester, vad är det för nåt?" och det verkar som om jag får äta upp det ...
Liselotte:

Jag och dottern ska åka till Paris i augusti. Jag tipsar om en utställning där på Les Arts Décoratifs under tiden 5 juli 2017 - 18 januari 2018 om Diors 70-års jubileum.

Svar: Tack för tipset! Det låter väldigt roligt och intressant! Och jag blir härligt avundsjuk. Nu har jag suttit i en kvart och tittat på utställningens hemsida - http://www.lesartsdecoratifs.fr/francais/musees/musee-des-arts-decoratifs/actualites/expositions-en-cours/mode-et-textile/christian-dior-couturier-du-reve/. Helt otroligt fin utställning ser det ut som. Museilokalen är så stor och ljus och fin, (jag var där förra året på en annan utställning). Hoppas ni får trevligt!
M. Alrup

Kommentera inlägget här: