Dior firar 70 år

I år är det 70 år sedan Christian Dior skapade The New Look och öppnade modehuset Dior. 
Det här fotot tog jag en söndag utanför modehuset på 30 Rue Montaigne, Paris, för tre år sedan. 
Christan Dior dog 1957, men hann med oerhört mycket under dessa tio år.
Jag tänker inte skriva om Diors historia utan tipsar i stället om "Vem var monsieur Dior?", en text skriven av Karina Ericsson Wärn 17 juli 2017, från bloggen Oss granntanter emellan
På Youtube finns en bra dokumentär om Christian Dior som France 3 har gjort. Filmen är inte textad och man pratar franska. Men den är sevärd i alla fall, inte minst på grund av de eleganta franska damerna som intervjuas - "Christian Dior L'élégance du paradis perdu documentaire", (publicerades 11 juli 2017, youtube.com). 
I Paris finns en stor utställning om Modehuset Dior just nu och den visas på Les Arts Décoratifs. Titta gärna på museets fina och informativa webbsida "Christian Dior, couturier du rêve", (lesartsdecoratifs.fr). Hörde förresten på tv någon som kallade museet för "art-deco", och varför inte. Det är ju mycket lättare att komma ihåg än det långa officiella namnet. Utsällningslokalerna är fantastiska, så mycket kan jag säga eftersom jag var där förra året och såg en annan utställning, "Fashion Forward - 3 siècles de mode (1715-2016)". Och jag hoppas att jag kan åka dit. Uställningen om modehuset Dior pågår from 7 juli 2017 tom 7 januari 2018. 
Se gärna den här korta videon, som ett "smakprov": "Christian Dior, couturier du rêve", Yanina Igori, Youtube.com.
Om jag inte kan åka tänker jag lusläsa alla reportage och bloggar som handlar om den och dessutom kan jag förhoppningsvis köpa utställningsboken på nätet. Bra att ha en plan två och den planen är faktiskt inte så dålig. 
Nedan, en lång klänning som "känns" lite Dior-inspirerad, Vogue 8729 Vintage, mönster till lång klänning med vid kjol, fyrkantig halsringning och snörning med stor rosett i ryggen.  Mönstret finns i s 6-12 (stl 32-38) och s 14-20 (stl 40-46), och det kostar 155 kr + frakt. (Köp mönster on-line från Alrups-sy.se)
Mönsteromslaget till Vogue 8729.
 Fler vintage och retroinspirerade mönster finns på Alrups retroavdelning: Alrups-sy.se/retro
 Köp mönster on-line från Alrups-sy.seTitta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Kommentera inlägget här: