Nysytt: Bekväm klänning McCall´s 6465

Nu har jag sytt färdigt en ny klänning, en bekväm randig klänning i jersey. Och jag är väldigt nöjd.
Modellen var enkel, lätt utställd och med bystinsnitt. Den satt väldigt bra över axlarna och jag sydde den direkt, utan att göra en provmodell innan. Tyget har legat ett tag i "samlingen" så jag tyckte att det inte gjorde så mycket om det inte blev bra. Hade jag vetat hur bra den blev skulle jag nog inte ha klippt lika lättvindigt. Det gick fort att sy den. Det besvärliga var mönsterpassningen som ni nog kan förstå. Jag utgick från ärmhålets "nedre" punkter, och det blev riktigt bra. Ett annat problem var bystinprovningen, men jag tyckte att jag löste det ganska fint. 
En svårighet med jersey är fållarna. Det är lätt att de töjer sig om man syr dem på maskin. Jag har två lösningar: 1) Sy med tvillingnål eller 2) Sy halskant, ärmfåll och nederfåll för hand. På den här klänningen använde jag alternativ 2. Jag sydde dem för hand. 
Jag gillar att sy för hand, det är lugnande och känns nästan som en sorts meditation. Och dessutom kan man lyssna på en bok under tiden, (fast då är det inte meditativt längre). Har förresten just lyssnat färdigt på Nötskal av Ian McEwan med Helge Skoog som uppläsare. En annorlunda deckare.
Så kommer ett litet scarftips. Jag gillar scarves och accessoarer. Men det är ibland lite svårt att knyta tunna (ofta glatta) scarves så att det blir snyggt och det är lätt att knuten går upp. Men jag kommit på ett knep. Jag har sytt fast magnetiska små smyckelås i ändarna. Se bild nedan. 
Nu är det mycket lättare att knyta scarves på olika sätt. De här magnetiska smyckelåsen som ser ut som små kulor finns i silver- och guldfärg och de finns att köpa på Stoff och Stil. Det finns fler varianter på magnetiska smyckelås i hobbyaffärerna, t ex Panduro.
Till klänningen använde jag McCall's 6465. Ett mönster som jag kan rekommendera om man vill ha en bekväm lättsydd klänning. Mönstret går att variera ganska mycket, både vad det gäller ärm och fåll till exempel.
Nedan, McCall's 6465, Easy, mönster till klänning.
 Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Brita:

Detta med smyckeslåsen låter ju helt fantastiskt. Måste prova.

Svar: Gör det! Jag köpte två smyckelås till på Panduro igår, ska sätta det på fler scarves.
M. Alrup

ingvor:

Så mycket fina mönster.

Svar: Ja, och det kommer fina Simplicitymönster snart. flera snygga retro :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: