Fina vintagemönster till blusar i retrostil

Jag gilar verkligen vintagemönster! Och det är ju perfekt när man har en mönsterbutik ;)
Det kommer hela tiden nya vintagemönster i nytryckning och jag njuter bara av att se på dem. Just nu väntar jag på att Simplicitys nya mönsterkollektion ska komma. Där finns nämligen hela 12 "nygamla" vintagemönster med. Jag har faktiskt gjort en speciell avdelning för alla vintagemönstren i min e-butik (Alrups-sy.se/retro) och jag har vintagemönster från Vogue, Simplicity, Butterick, McCalls och burda. Simplicity har börjat satsa stort på sina gamla mönster, och det är vi alla tacksamma för. 
Den senaste tiden har jag börjat fundera på att sy en blus/skjorta i retrostil. Ska bara hitta ett lämpligt tyg först och sedan ska jag välja ett bra mönster. Och det kan ta lite tid. Det finns flera blusmönster från flera tisperioder och både med och utan krage. Jag har ju ingen speciell vintagestil vad det gäller kläder, så jag vill bara ha en snygg blus/skjorta som jag kan ha till jeans och kjol. 
Här är tips på några fina vintagemönster till blusar:
Nedan, Simplicity 1692, blusmönster från 1940-talet. s 6-14 (stl 32-40) och 14-22 (stl 40-48). mönstret kostar 125 kr + frakt (köp mönster on-line från Alrups-sy.se). 
Om man tittar på tygförslagen till mönstret ovan, Simplicity 1692 så märks det att det kommer från en annan tidsepok: "Fabrics: Laundered Cottons, Chambray, Lightweight Sateen, Charmeuse, Challis, Crepe Back Satin, Crepe De Chine, Jacquards, Laundered Silks-Rayons, Silk Linen, Crinkled Gauze, Voile, Double Georgette, Soft Lightweight Linen and Linen Blends. Extra fabric needed to match plaids, stripes or one-way design fabrics." (Texten är kopierad från baksidestexten på mönstret och det kan man se om man klickar på länken ovan och tittar på baksidestexten på mönstret.) Vem syr blusar i charmeuse numera? Finns det ens att få tag i? Man kan förstås köpa ett secondhandplagg i ett fint tyg billigt och sedan sy om det till en blus, eller något annat.
Nedan, Simplicity 8243, vintagemönster 1940-talet som innehåller mönster till blus med krage, väst och långbyxor i en stil som Marlene Dietrich, Katharine Hepburn och Greta Garbo ofta bar. Mönstret finns i s 6-14 (stl 32-40) och 16-24 (stl 42-50), och det kostar 125 kr. (köp mönster on-line från Alrups-sy.se)
Simplicity har många fina vintagemönster från olika tidsepoker, se gärna min Simplicity retroavdelning: Alrups-sy.se/SIMPLICITY_retrovintage. Alla mönstren finns i lager och kan skickas samma dag.
Vogue har också fina vintagemönster, men mest klänningar. Men det kom ett blusmönster förra året, ett vintagemönster från 1960-talet, Vogue 9187. Se bild nedan. Här är en länk till Vogues vintagemönster, Alrups-sy.se/vogue_retro, (jag har alla i lager). 
Vogue 9187, vintagemönster Vogue 9187, 1960-talet, mönster till figursydd blus med prinsessömmar och olika ärmar, s 6-14 (stl 32-40) och 14-22 (stl 40-48), 155 kr + frakt.(köp mönster on-line från Alrups-sy.se
Det är lite Jackie-stil över det här mönstret. Och samtidigt med blusmönstret kom ett mönster med byxor i olika längder från samma tidsperiod. Se gärna Vogue 9189, vintagemönster 1960-tal, mönster till byxor
Här är även länkar till Buttericks vintagemönster, (och alla finns som sagt i lager, även flera av de som har utgått ur sortimentet (out-of-print), jag kan inte skicka tillbaka dem.
Och McCall's Vintagemönster, The Archive Collection
Burda har några få vintagemönster, mest 60 och 70-tal, men det kanske kommer fler snart. Se: Alrups-sy.se/BURDA_Retro. Där finns förresten mönster till en fin skjortklänning, Burda 7179, och den kan man nog korta av och göra en snygg skjortblus av...
Nedan, Burda 7179, vintagemönster till skjortklänning, stl 32-44, 119 kr + frakt.
Jaha, nu ska jag fundera över villket blusmönster jag ska välja att sy upp. Men det lutar nog åt ett skjortblusmönster och att jag ska sy upp blusen i rutigt bomullstyg. Jag återkommer förhoppningsvis om detta. (Eller ska jag sy en jacka i stället ...)
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
Ewa Svensson:

Äntligen! Nu ska det bli blus av tyget som legat så länge i skåpet. Jag tycker att 40-talsmodellen med kort puffärm var söt och har därför beställt mönstret nu.
Vänliga hälsningar Ewa Svensson

Svar: Roligt att du fick lite inspiration! Den blusen är jättesöt.(Mönstret är redan undanlagt till dig och orderbekräftelse kommer i morgon.)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: