Behöver Barbie en ny vårgarderob?

De senaste dagarna har jag sålt många mönster till Barbiekläder, och till flera olika kunder i olika delar av Sverige. 
Förmodligen ett sammanträffande. Det finns en hel del människor som syr kläder till Barbie, det vet jag, och det är inte bara sådana som syr till, eller ihop, med sina barn eller barnbarn. Inte alls.
En fantastiskt duktig Barbiedesigner är Diane Wagner - "Diane on Whidbey Island". Hon syr kläder och arrangerar "scener" efter olika bilder och filmer, m. m. Just nu finns det en blogg hon gjorde i november 2016, "Diors Envol Ensemble". Titta på den! Den är inspirerad av en dräkt Dior gjorde 1948. 
Förra året i maj 2016 var jag i Paris och på en utställning om Barbie. Läs gärna "Parisrapport del 2: Barbieutställning" (20160527) och den var på muséet Les Arts Décoratifs, i en av flyglarna på Louvren.
Utställingen på var imponerande och så otroligt välgjord. Det jag gillade mest var att de hade byggt upp en modeatelje med Barbiedockor, med catwalk, butik och syateljé. Jag tänkte lägga ut några fler bilder på just den delen av Barbie-utställningen. Se nedan.
 
 
  
 
 
 
 
Visst känns det som om de "flirtar" med Chanel och Coco Chanels historia? Undrar hur lång tid det tog att göra i ordning den här utställningen. Och den var stor, flera rum.
Jag såg att det kom ut en ny bok om Barbie för vuxna förra året som handlade om Barbie och nostalgiska leksaker - Barbie älskar Sverige, Lotta Malmstedt, 2016. Den finns att köpa på nätet, men den är ganska dyr, 325 kr. Jag kollade och den finns på biblioteket här i Trollhättan. Jag ska låna den i stället. 
I sommar kanske jag ska göra i ordning mina Barbiedockor och "renovera" de gamla fina kläderna som jag fick på 1960-talet. De var mycket välsydda, men man lekte ju med dem så de ser lite tilltufsade ut. Förra året gjorde jag i ordning dem i håret, men sedan blev det inte mer. Målet är att göra i ordning dem och ställa dem på ett ställe där jag kan beundra dem ibland.
Jag kollade lite snabbt på Facebook och jag hittade två Facebookgrupper för alla som är intresserade av Barbie: Barbiesamlaren - Barbie collector och Barbieringen. För er som gillar att sy kläder till Barbie så finns Vi som syr dockkläder. Alla dessa facebookgrupper är slutna grupper och man måste alltså vara medlem för att kunna se de olika inläggen.
Till sist: "10 fakta du förmodligen inte visste om Barbie".
Och allra sist, lite tips på mönster till Barbiekläder. 
Det finns flera Barbiemönster i Alrups mönsterbutik, och här är länkar till några bra sidor. 
McCall’s Dolls & Toys, flera Barbiemönster. 
Simplicity Dolls, här finns mest mönster till ”vanliga” dockor, men även Barbie. Se gärna S4702 och S5785. 
Burda har tre Barbiemönster: Burda 8576, Burda 7336 och Burda 6960
Nedan, McCall's 7550, mönster till Barbiekläder. 89 kr. (Köp mönster on-line från Alrups-sy.se i Trollhättan)
Ketutar:

Hej!

Ville bara säga att Diane syr mest för Gene dolls som är alltså 40 cm långa... och dom 10 cm betyder ganska mycket när det gäller dockkläder. Men hennes blogg är ändå inspirerande och visst får den en att vilja göra samma sak :-D

Svar: Tack för info om Gene dolls! Mycket intressant. Jag tycker hennes dockor är fina. Men dessa Gene dolls är alltså inte Barbie, det ska jag komma ihåg. Och jag ska kolla upp mer om Gene dolls på nätet.
M. Alrup

Kommentera inlägget här: