Lite spännande (?) nyheter från modehuset Chanel

Chanels modevisning Spring Summer 2017 kan med rätta kallas ögongodis. 
Titta på alla bilderna på Vogue - Chanel Spring/summer 2017, (vogue.com). Pasteller, gräddfärgat, silver, svart, pärlor, speglar, hattarna - Det är ganska mycket Chanel.
Lite mer detaljer och analys finns på elle.com - "9 Standout Moments From Chanel's Sparkly Couture Show", (elle.com). Titta på det breda skärpet, det finns med på många bilder. 
Chanels egen hemsida finns förstås en massa fina bilder, filmer och kommenterar, och en intervju med Karl Lagerfeld - "Spring Summer Haute Couture Show", (chanel.com)
Mycket ögongodis som sagt, men den som skapade mest rubriker var (kanske) Lily Rose Depp, 18 år, just det dotter till Johnny Depp och Vanessa Paradis. Läs och se på bilderna här: "Johnny Depps dotter Lily-Rose stal showen under Chanels stora visning", (metromode.se). 
På visningen bar lila Lily Rose en rosa brudklänning och det var alltså hon som avslutade hela modevisningen. Men när jag såg henne intill Karl Lagerfeld så reagerade jag på att hon var så liten och nätt, eller kort och nätt. Det måste hon vara, eftersom de "vanliga" modellerna är mycket längre i förhållande till Lagerfeld. Så jag kollade upp det. (Nätet och Google är fantastiskt ibland.) Mycket riktigt, Lily Rose Depp är bara 160 cm lång. Inte konstigt att hon ser ut som en liten docka. (källa: heightsweights.com). 
Sedan kollade jag upp vad den normala längden var för modeller/mannekänger som ska gå på catwalken. De ska vara mellan 173 och 180 cm långa, och jag tror att måtten var 80-60-90 (byst-midja-höft).
Visst vore det roligt att se kläder på modeller som är lite mer som "vanliga" människor? 
Medellängd för kvinnor i Sverige är 167 cm och för män 180 cm. (Jag är 161 cm, hoppas jag. Det sägs ju att man blir kortare med åldern.) 
Ett annat nytt ansikte hos Chanel är Lottie Moss, 19 år, syster till Kate Moss. Lottie Moss är för övrigt 167 cm lång, jag har kollat. Läs gärna "Lottie Moss blev precis Chanels nya ansikte utåt", (elle.se)
Läste förresten att Karl Lagerfeld / Chanel är sura för att Meryl Streep valde en klänning av en annan modeskapare eftersom hon fick betalt för att bära den på Oscarsgalan (plus att hon får klänningen). Lagerfeld förklarade att hon först hade beställt en klänning och att de hade börjat sy upp den åt henne och sedan hade någon ringt och sagt att ms Streep ändrat sig och inte ville ha Chanelklänningen längre. "Karl Lagefeld: Mery Streep ville ha betalt för att bära Chanel på Oscarsgalan", (elle.se). Hon hade fått även Chanelklänningen eftersom den var specialsydd just till henne.
Här kommer tips på mönster till Chanel-jackor (en favorit). Se gärna bilder på Pinterest där jag har samlat olika bilder på Chaneljackor - pinterest.se/alrup/chaneljackor. Och jag har även samlat bilder om Coco Chanel (pinterest.se/alrup/coco-chanel) och Modehuset Chanel (pinterest.se/alrup/modehuset-chanel).
Nedan, Butterick 6382, mönster till Chaneljacka med variationer, 89 kr. (Alrups-sy.se mönsterbutik on-line
Nedan, det mest sålda mönstret till Chaneljacka, Vogue 8804, (Alrups-sy.se mönsterbutik on-line
Nedan, i år kom det ett nytt mönster från McCalls som jag tycker är lite Chanelinspirerat, även om det inte ser ut som den "klassiska" Chaneljackan. McCall's 7549, 89 kr. (Alrups-sy.se mönsterbutik on-line
Köp mönster on-line från Alrups-sy.se. Titta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag.  
ingvor:

Chaneljackan är super fin, fast den har funnits länge så har jag inte sytt någon.
Men snygg är den.

Svar: Jag håller med dig. Jag har faktiskt köpt ett tyg, men har inte kommit till skott, än. Fast "plötsligt händer det" kanske :)
M. Alrup

Kommentera inlägget här: