Projekt - sy skjortklänning

Jag har sytt en skjortklänning, och det blev till ett PROJEKT. 
Först köpte jag ett blå-vit randigt bomullstyg, inspirerad av bilder jag sett i tidningarna, och sedan skulle jag välja ett mönster. Jag gjorde en skiss, och sedan började jag leta bland alla Alrups-sys klänningsmönster.
Kan man ha tillgång till för många mönster? Det trodde inte jag, för jag tycker om att sitta och titta på mönster och fundera på vad jag skulle kunna sy, men det visade sig att det har vissa nackdelar att ha en e-butik med symönster.
Det finns otroligt många skjortklänningsmönster, det vet jag nu. Vilket inte är konstigt med tanke på att det är modernt med skjortklänning och att det dessutom är en garderobsklassiker.
Till sist blev min skjorklänning klar, och så här ser den ut. Se bilder nedan.
Och här är en bild där jag har knutit skärpet i midjan.
Från början tänkte jag inte ha något skärp och avstod även från insnitten som fanns på mönstret. Men då liknade klänngen mest en säck och alltså sydde jag på skärphällor på rätsidan och gjorde ett skärp av samma tyg. Om jag gör knutar på skärpet precis vid hällorna på framstycket så markeras midjan lite men jag har ändå  en bekväm vidd. Perfekt.
Så här ser mönstret ut - Burda 6760. Ett bra mönster, rekommenderas.
Jag föll för kragen och att det inte fanns något axelok. Som ni ser på mönsterskissen nedan går insnitten på fram- och bakstycke ända från byst/skulderblad ända ner till fållen, men jag gjorde inte några insnitt, som sagt. Dessutom förlängde jag klänningen. Fickorna som finns på skjorta/jackan modell B använde jag på klänningen. 
Mönstret passade mig bra över axlar och rygg och hals, vilket är viktigt när man har krage, och jag gillade att det fanns tre varianter på krage, ärm och längd. Mönstret - Burda 6760, rekommenderas, som sagt.
Jag funderade länge över mönster till skjortklänning och gjorde faktiskt en lista över alla skjortklänningsmönster som jag kunde hitta. Det tog ganska lång tid och jag tyckte att jag lika gärna kunde dela med mig av denna lista.
"Inventering" av mönster till skjortklänningar sommaren 2017: 

BURDA: B 6497;  B 6644; B 6662; B 7179

BUTTERICK: Bt 6018 retro; Bt 6055 retro; Bt 6333

KWIK SEW: K 4000; K 4155

McCALL'S: M 6696; M 6885; M 6891; M 7084; M 7314; M 7351; M 7380; M 7433; M 7470;

NEW LOOK: N 6449; N 6494;

SIMPLICITY: S 8084; S 8221

VOGUE: V 1500 Vogue Anne Klein; V 1511 Vogue Rachel Comey; V 8810 Vogue Easy Options; V 8903 Vogue Easy Options; V 8973 Vogue Vintage Model; V 8992 Vogue Very Easy; V 9000 Vogue Vintage Model; V 9051 Vogue Vintage Model; V 9077 Vogue Patterns; V 9186 Vogue Kathryn Brenne; V 9201 Vogue Patterns

Köp mönster on-line från Alrups-sy.seTitta på de internationella webbsidorna och beställ snabbt och säkert från Alrups-sy.se i Trollhättan. Ring (073-5616384) eller mejla (e-post: [email protected]) din beställning. Vi har alla mönster i lager och kan skicka samma dag. 
ingvor:

Riktigt snygg, härlig när det är varmt.

Svar: Ja, den är väldigt bra. Funderar på att sy en till 😊.
M. Alrup

Kommentera inlägget här: